Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Restaurant Klein Zakopane in Giesbeek

Gestart door Pieszyce, 8 december 2022, 17:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce



Foto's dankzij Marcel, welke zo vriendelijk was de foto's naar mij toe te mailen

Vooraf:
Bij recensies is het - in het algemeen -wellicht aardig om te vermelden wat de aanleiding was van het restaurant bezoek. Dit kan een reden zijn waarom een restaurant mee-of tegenviel.
Heb je b.v. gespaard om voor een romantische gelegenheid in een super tent te eten, dan is de teleurstelling groter wanneer het tegenvalt dan wanneer je op de bonnefooi in een super tent terecht komt (hoewel.... op de bonnefooi....super tent.).
Bronvermelding: Ik neem de recensie indeling over, zoals Mark van Dinther deze in de Volkskrant gebruikt. Dit maakt het allemaal wat overzichtelijker.


Waar hebben we gegeten?
Restaurant Klein Zakopane, Kerkstraat  55, Giesbeek.
Niet te missen door de grote St. Martinuskerk in het nog geen 3000 zielen tellende dorp, ca. 13 km van Arnhem.
Giesbeek kent een groot recreatie gebied met name watersport doordat het aan de zijtak van de IJssel ligt.

Wat was de aanleiding?
Nieuwsgierigheid, en het feit dat mijn vrouw en ik met mijn Poolse zwager een keertje Pools in een restaurant in Nederland wilden eten.

Hoe is de entourage?
Klein Zakopane is een, in 2005 aan het "Hof van Giesbeek" aangebouwd, restaurant waar plaats is voor ongeveer 50 personen. Je zit ruim genoeg en dus niet met je stoel in de rug van de buurman achter je. Het meubilair, wanden, en plafond bestaan geheel uit licht hout. Je waant je werkelijk in een Zakopaanse restaurant. De wandversiering is góraal.
Het gehele interieur is met een vrachtwagen uit Zakopane overgekomen.
De toiletten, altijd belangrijk,  zijn eveneens ruim en schoon, en de wandtegels komen volgens mij ook uit Polen gezien het design.

Wat hebben wij gegeten?
Wij aten "Zupa Cebulowa (uiensoep)"  en "Zupa Ogórkowa (augurkensoep)" vooraf..
Onze hoofdgerechten waren Placek ziemniaczany po zbojnicku (aardappelpannekoek met goulash) en voor mij Forela "Dunajec" (nadziewana jarzynami is masłem czosnkowym)
Dus forel op zijn "Dunajec-s" gevuld met groenten en kruidenboter.
Als nagerecht aten wij ijs, maar dat was niet typisch Pools.

Hoe smaakte het?
De soepen smaakten uitstekend, ook al hadden er wat minder aardappelblokjes in de augurkensoep mogen zitten.
De aardappelpannekoek was zoals een prima aardappelpannekoek zou moeten smaken met lekkere goulash.
De forel  in aluminium folie was precies goed en stevig. De bijbehorende groenten ( bloemkool, sperciebonen en sałatka ) en frites waren absoluut voldoende en, wat belangrijker is, beetgaar (dus vers).
Maar er is veel meer te kiezen uit de menukaart (zie ook website onder)

Wat dronken wij erbij?
Mijn vrouw en haar broer Żywiec en Tyskie en ik de huiswijn, een Languedoc en wel de in 2007 bekroonde Vin de Pays de l'Herault .
(Proefnotitie -van internet- maar he-le-maal mee eens  ;)  : Pittige wijn, bramen, krachtige, fruitige tannines, grote afdronk.
De druiven zijn grenache, carignan en cinsault; deze zorgen voor een rode allemansvriend die je prima als huiswijn kunt drinken ).

En zo zit dat.

Hoe was de ontvangst en bediening?
De ontvangst was hartelijk en - daar wij vrij vroeg waren (17:30) omdat we ook nog met openbaar vervoer terug moesten naar Utrecht ( een mijl op zeven) en het dus niet laat konden maken - was er ruim gelegenheid om tussen de gangen door plezierig met (mede?) eigenaresse Sophie Kruk-Kassowska te praten.
Later kwamen er drie Nederlandse stellen binnen, dus die hebben de weg naar Klein Zakopane ook gevonden. Gastvrij was de koffie van het huis aan het eind.

Hoeveel waren wij kwijt?
Voor,- hoofd,- en nagerecht + bier en wijn, net geen euro 30 p.p.
Zie verder menukaart op website

Is het voor herhaling vatbaar?
Absoluut.

Moet je nog ergens rekening mee houden?
Ja, met de openingstijden. Het restaurant is alleen open op:
Donderdag geopend vanaf 17.00 uur
Vrijdag geopend vanaf 17.00 uur
Zaterdag geopend vanaf 15.00 uur
Zondag geopend vanaf 13.00 uur
en op verzoek.
Reserveren kan handig zijn.

Heeft het restaurant een web-site?
Ja,
 
https://www.kleinzakopane.nl/
info at kleinzakopane dot nl




Pieszyce

zadkine*
Polenforum Veteraan
Posts: 1.390



Ziet er bekend uit (voor me).
Ik ben daar  ook al een keer geweest en herken veel in het verhaal van Marcel.

Pieszyce

Remco
Polenforum Veteraan
Posts: 1.104



Wij zijn er tijdens het poolse carnaval dus ook geweest en ik moet zeggen het zag er zeer verzorgt uit.

Ewelina en ik gaan er zeker naartoe terug om eens te dineren.

Pieszyce

Jan S
Beginnend Lid
Posts: 46

Vandaag heerlijk gegeten bij "Klein Zakopane"
Zurek vooraf...
Pierogie als hoofdgerecht
en een toetje.... kreeg ik er echt niet meer bij in!

Aanrader om eens heen te gaan!
 ;D