Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Poolse wegen en aspecten daarvan

Gestart door Pieszyce, 14 december 2022, 15:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce


nemo.omen
Trouw Veteraan

Posts: 1.980
08. Sep 2021 at 16:40

Vanuit de actualiteit wordt het forum sterk bepaald door Covid, de politieke PiS soap, Belarus en vluchtelingen problematiek, de viespeuken binnen de Poolse RK kerk en het door Polen te verliezen gevecht met de EU.

Maar er is meer. Er is een dagelijks leven en daar wil ik het over hebben , zij het slechts over één aspect den daarvan namelijk de Poolse wegen en een aantal daarmede direct verband houdende aspecten.

Van alle EU landen doen alleen Kroatie, Letland, Bulgarije en Roemenië het nog slechter als Polen wat betreft de verkeersveiligheid. Niet zo best dus voor Polen.

Er zijn meerdere factoren die bepalend zijn voor de verkeersveiligheid. Ik ga niet op alle in, zeker niet op het niveau van de rijopleiding, het weggedrag en de kwaliteit van de auto's.

Ik wil in deze topic in gaan op de wegen in Polen en een aantal daaraan verbonden aspecten zoals ik dit ervaar. Mijn ervaringen zijn overwegend gebaseerd op wegen in Dolne Śląsk en vooral de Karkonosze en de omgeving van Jelenia Gora.

Tot aan de toetreding tot de EU in 2004 heb ik vanaf 1991 mogen ervaren hoe slecht de wegen in Polen waren. Autowegen ontbraken vrijwel overal  en kwamen maar mondjesmaat tot stand.  De oude autoweg vanaf de Duits Poolse grens tot  Wroclaw stond bv in mijn vrienden en kenniskring bekend als de Kadoeng Kadoeng weg nog aangelegd door de meneer met de snor toen dit gebied nog Duits was.

Vanaf 1998 werd de Karnonosze mijn vaste plek in Polen. Maar niet in Polen was het slechts met de wegen maar ook in Ossie Duitsland was het zeer slecht. Mijn kortste reisafstand tussen Nederland en Polen bedroeg toen iets meer dan 1100 km en de nodige uren. Maar met Duitse Gründlichkeit werden door de Ossies de Autobahnen aangepakt. Deze ervaar ik nu beter als die in het oude Wessies deel. Dit had voor mij gevolgen, omdat nieuwe routes mogelijk werden. De reisafstand is nu nog 820 km en veel minder uren, meestal rond de 7 tot 8 uur en van deur tot deur zonder te tanken.

Na dit inleidend gereutkeutel naar de wegen in Polen.

Met de toetreding in 2004 kwamen er vanuit de EU aanzienlijk veel geld beschikbaar voor verbetering van de infrastructuur in Polen. Deze gelden waren aanzienlijk meer dan Polen als kandidaat lid eerder kreeg. In een hoog tempo werden met name secundaire wegen  -fijn voor mij op mijn racefiets - verbeterd met de autowegen was dit minder , maar ook op dit punt is wel het nodige gedaan maar niet voldoende.

Nu 10 tot 15 jaar later zie ik dat de bereikte verbeteringen zwaar onder druk liggen. Onvoldoende is onderschat dat wegen ook goed onderhoud vergen en vooral met het aantreden van de huidige "regering" laat het onderhoud zeer veel te wensen over. Het gevolg is dat er wegen zijn die nu weer even slecht zijn als vroeger.

Dit heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid.

Concreet de belijning van wegen is jaren geleden aangebracht en wordt maar sporadisch bijgehouden. Het gevolg is bijvoorbeeld  dat dubbele belijning niet meer zichtbaar is en de Poolse kamikaze piloten hun gang gaan.

Maar nog erger is dit bij de zebra paden, Bij de aanleg daarvan is er verf aangebracht en deze is nu vrijwel geheel weggevaagd met alle risico's voor voetgangers van dien.

Waar ik ook moeite mee heb, dat bij verkeerslichten op wegen met veel vrachtverkeer vaak sprake is van lange zogenaamde spurrillen zoals men deze in Duitsland noemt. Het gaat hier om door zwaar vrachtverkeer weggedrukt asfalt, die als het ware een sleuf in het wegdek vormen. Bij slechte weersomstandigheden zijn deze zeer gevaarlijk. Reparaties vergeet het maar.

En dan gaten in de weg die meestal heel lang in stand blijven. Je loopt het risico als je daarin rijdt dat bv je ophanging naar de knoppen gaat.

Tenslotte de reclame borden, die langs doorgaande wegen staan bij het begin van de bebouwde kom zowel bij binnenkomst als bij vertrek. Dit geldt ook bij belangrijke rotondes of wegknooppunten. Deze borden zijn vaak zeer massaal en zeer dicht op elkaar geplaatst. Het reclame nut en effect zijn er niet, want je moet stoppen om te kunnen lezen. Daarbij komt ook nog eens dat deze vaak landschap ontsierend zijn. Een verbod lijkt mij op zijn  plaats.

Voetgangers in de bebouwde kom waar vaak geen voetpad is, lopen vaak met de richting van het verkeer mee. Dit is levensgevaarlijk.

Wie vult aan of reageert ???????

Pieszyce

08. Sep 2021 at 20:44
   
Ja Nemo.omen, ik ken ze ook nog, weet nog hoe ik in Gniezno in een gat klapte. Gelukkig geen schade.

Later had ik een auto met een flinke spoor breedte, met ook grove en brede banden er onder en dan kon ik
keurig doorrijden als ik maar zorgde dat het gat in het midden was.

De Kadoeng, Kadoeng, werd ook wel de Abortus Provocatus snelweg genoemd, want als je over die snelweg reed
als zwangere vrouw, was je je kind kwijt.

Toch waren het altijd leuke tijden, Vanwege de spanning, veel versmallingen in Oost Duitsland wegens nieuwe
bruggenbouw. Ik vond het wel wat hebben.  ;)

Pieszyce

09. Sep 2021 at 00:06
     
Bestuurder betrapt met 250 km/u op Poolse weg
 
De politie in West-Polen zegt dat ze deze week een auto hebben ontdekt die bijna 250 km/u reed en hem achtervolgde, tot verbazing van de bestuurder,
 die nu voor de rechtbank staat.
 
Agenten van het speciale Speed-team van de Poolse politie zagen een Mercedes met een snelheid van 249 km/u over de snelweg S3 rijden, meer dan
het dubbele van de limiet van 120 km/u, zei Grzegorz Jaroszewicz, een woordvoerder van de politie in de stad Gorzów Wielkopolski, op woensdag.

Ze zetten onmiddellijk de achtervolging in en stopten uiteindelijk de auto, waarvan de bestuurder "verbaasd was over de prestaties van het politievoertuig",
 voegde Jaroszewicz eraan toe.

Vol ongeloof dat de politie hem had ingehaald, vertelde de 40-jarige man uit de centrale provincie Mazowieckie de agenten dat hij naar een zakelijke
 bijeenkomst was gehaast, vertelde Jaroszewicz aan verslaggevers.

Het Speed-team besloot dat een boete van een paar honderd zloty onvoldoende zou zijn voor dergelijke snelheidsovertredingen en verwees de zaak
naar de rechtbank, meldde het staatspersbureau PAP.

Het zei dat Poolse rechters het in dergelijke gevallen meestal met de politie eens zijn en vaak zware financiële sancties opleggen tot enkele duizenden
 zloty's.

Er is geen tekort aan snelheidsduivels onder Poolse automobilisten, zo blijkt uit politiegegevens. De wegen in het land zijn notoir gevaarlijk en het
 aantal voetgangers dat op straat om het leven komt is het hoogste in Europa, meldt het persbureau IAR van de Poolse radio.

In juli keurde de regering een wetsvoorstel goed om de verkeerswetten van het land aan te scherpen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Volgens het wetsvoorstel zou de maximale boete voor verkeersovertredingen stijgen van 5.000 złoty (USD 1.290, EUR 1.100) naar 30.000 złoty
(USD 7.700, EUR 6.500).

Ondertussen zou de minimumboete voor bestuurders die voetgangers op zebrapaden niet respecteren, in sommige gevallen oplopen tot 1.500 złoty
(389 dollar, 326) en voor recidivisten een boete van 3.000 złoty (770 dollar, 650 EUR).

Wie de snelheidslimiet met meer dan 30 km/u overtreedt, krijgt een boete van maar liefst 1.500 zloty.

De wijzigingen worden naar verwachting in december van kracht.

Bron: PAP, polskieradio.pl    English

Pieszyce

Ruud
Trouw Poster

Posts: 217

09. Sep 2021 at 20:04
 

Onze ervaringen zijn gemengd. Vooral gemeentelijke wegen zijn een soort gatenkaas. Maar de laatste paar jaar lijkt het er op dat er hogere kwaliteit asfalt gebruikt wordt, en de wegen beter uit de winter komen als een paar jaar geleden.

Het grootste probleem zijn de onverharde wegen, zeker als de ondergrond nat is rijden de tractoren de zaak helemaal kapot. Maar een belletje naar de wojt lost dat meestal redelijk snel op, althans ze vullen de grootste gaten snel, en pakken de wegen 1 keer per jaar goed want.

Maar als we naar de stad gaan (Inowroclaw) is het een ander verhaal, daar worden de doorgaande wegen slechts opgelapt waar absoluut nodig, en zeker na een stevige winter, en de nodige vrachtwagens worden de gaten alleen maar groter. Ik zie wel steeds meer fietspaden opduiken, vaak geisoleerde stukken waardoor een veilig rondje fietsen er niet inzit. Maar alle begin is moeilijk.

Denk dat het heel erg een lokale beslissing is waar geld aan uitgeven wordt, en er daar door veel verschillen zijn. Overigens heeft Lidia in Nederland geleerd om niet alleen te klagen bij vrienden of buren, maar ook actie te ondernemen. Dan gaat ze bij de Wojt langs, en krijgt dan in een goed gesprek meestal wel wat gedaan. Een hoop buren hier hebben zoiets van dat gaat toch niet helpen, maar vaak is er best met de gemeente te praten, mits men niet met gestrekte been zo een gesprek begint.