Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Internet met een platte knoop

Gestart door Pieszyce, 14 december 2022, 18:31

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

nemo.omen
Trouw Veteraan


Posts: 1.978
25. Oct 2021 at 14:27


Internet met een platte knoop

Enkele dagen  geleden belde een zeer bezorgde Piescyze mij op. Dat kon hij omdat hij tot de zeer  beperkte groep mensen behoort die beschikken over mijn telefoonnummer.

Hij was bezorgd omdat hij mij al enige tijd miste op het forum. Ik hem verteld dat er met deze jonge bejaarde qua gezondheid niets mis is. Onder mijn berichten staat altijd Though I look old. Yet I am strong and lusty.

Er is namelijk een andere reden voor mijn afwezigheid op het forum namelijk een zeer harde wind met flinke uitschieters. Dat is merkbaar op het platteland, ook in Polen. En dat leidt tot schade zoals omvallende bomen. En door deze omvallende bomen worden bovengrondse kabels gebroken. Daarbij komt dat in Polen deze bovengrondse kabels aan elkaar worden gekoppeld met een platte knoop in Polen bekend als de polatte knoop. Grin

Het aantal storingen in onze gebied was zeer groot . Een gevolg dat het herstel veel tijd en mankacht kost. Daarom was er enkel dagen geen internet verbinding. Bij het gemis van internet realiseer je je dan wel even hoe groot de invloed van dit fenomeen is op het leven van alle dag.

De vraag die bij mij blijft zijn er forummers die ook ervaringen hebben met internet verbindingen op het plattelaand van Polen.

Inmiddels werkt het weer sinds vanochtend, zij het met korte onderbrekingen maar die zijn er altijd al geweest



Pieszyce

25. Oct 2021 at 14:37
   

Welkom terug Nemo.omen, blij je weer te zien.

Polen heeft veel gevangen, die allemaal een kettingen tussen de enkels, een schop en pikhouweel in de hand
en beginnen met sleuven graven, dan kunnen de technici de kabels leggen en aansluiten.

Betalen? Nee, elke Kilometer goed gegraven sleuf verminderd je straf met 3 uur.

Als het in de VS kan, waarom dan niet in Europa?

De heren criminelen hebben gratis lichaamstraining, veel frisse lucht en strafvermindering en Nemo.omen
heeft nooit meer last van een kapotte kabel.  ;D  ;D  ;D

Pieszyce

Ruud
Trouw poster


25. Oct 2021 at 14:55
   
Ons internet gaat via een mobiele router, met internet van Orange. Niet snel, ook omdat we precies tussen 2 antenne masten zitten, afhankelijk van welke kant van het huis te bent heb je contact et de ene of andere mast.

Zolang ze niet aan de mast aan het rommelen zijn is het ook redelijk stabiel. we hebben meer problemen met elektra, ofschoon de storingen in aantal wel meevallen op het moment. Zonder elektra is het wel behelpen, geen licht, de waterpomp doet het dan ook niet, en ook de verwarming niet meer, en natuurlijk ook geen internet.

Ben nog wel op zoek naar een sneller internet, maar op het platteland is dat nog wat lastig. We hebben wel Elon z'n satellietjes in een treintje zien overgaan, maar dat is me net wat te prijzig. Misschien komt er toch ooit nog wel een kabel voor internet, of bedenkt de gemeente iets om de dorpen aan te sluiten op sneller internet, wie weet.

Pieszyce

nemo.omen
Trouw Veteraan


26. Oct 2021 at 11:14
   
Ruud

De problemen met electra zijn voor ons zeer herkenbaar. Dergelijke storingen komen regelmatig voor en vooral in de winterperiode en vaak meerdere uren lang. Reden om dus op gas te koken.

Na het woord gas valt het volgende . In onze gemeente zijn 2 buurtschappen nog niet aangesloten op het gasnet waaronder het onze. Plannen die er zijn  komen niet van de grond dus geen leiding in de grond. Dit betekent dat hier de meeste huizen worden verwarmd met een kachel voor hout of steenkolen en vaak wordt ook het meeste huisafval daarin verbrand. Voor koken benut men een kleine gasfles.

Nu ik toch bezig ben. Riolering is ook zo iets. Lees en huiver. Binnen de gemeente zijn de 2 buurtschappen niet aangesloten op de riolering. Dus bij ieder huis een eigen sceptic tank of beerput, die 1 to2 keer per jaar worden geleegd.

Ongeveer 10 jaar geleden zijn plannen uitgewerkt en vastgesteld om de 2 buurtschappen aan te sluiten. Dus graven, leidingen leggen, aansluiten, en dichtgooien. Maar dan ging dus even mooi niet door.
Het ging om een gezamenlijke project van een aantal omliggende gemeenten om met EU geld de nog ontbrekende huizen in deze gemeenten aan te sluiten op de riolering. Mijn gemeente beschikt als enige over een eigen zuiveringsinstallatie, die om niet zou moeten worden ingebracht in het project. Dit vertikte mijn gemeente. Dus einde project en er gebeurt niets meer. Samenwerken lijkt een typisch probeem voor Polen of dit nu in Polen zelf is of binnen de EU het maakt niet uit

Pieszyce

Ruud
Trouw poster


27. Oct 2021 at 10:41
 
Koken doen wij op elektra, dat hadden de ouders van Lidia ook vele jaren zo gedaan. Ik hoor steeds dat gas heel erg duur is, bovendien moeten we dan of een kleine tank aanschaffen, of een wat grotere buiten.
Ach, in nood gevallen kunnen we altijd nog een BBQ aansteken, of een hout vuur bouwen. We hebben in de zomerkeuken ook nog een klein houtkacheltje staan waar je een kookpan op kunt warm maken.

Wij hebben ook geen aansluiting op het riool. Sinds jaren was het een gat in de grond net naast het huis (op eigen grond) waar al het afval water terecht kwam. Moest regelmatig uitgegraven worden, van planten ontdaan worden, en in de zomer natuurlijk de nodige stank en overlast van beestjes.
Een paar jaar geleden had de gemeente het idee om septic tanks aan te bieden, of daar subsidie voor te geven. Maar in "ons" dorpje was er weinig animo, en dus werd eerst een ander dorpje aangewezen. Daarna niets meer gehoord, dus een jaar of 2 geleden zelf maar een tank laten plaatsen.
Dat had ook nog wel wat haken en ogen. We wilde een enigszins ecologische tank, met 3 kamers. De meeste tanks die onze loodgieter leverde had maar 1 kamer, maar na aandringen kon hij ook wat anders leveren. Het water wat er nu uit de tank loopt is bijna schoon. Nu zijn we er maar een beperkte tijd van het jaar, maar na 2 seizoenen zit er nog bijna geen bezinksel in de tank die er uitgezogen moet worden. Wel moeten we bij elk bezoek de tank weer opgang helpen door bacteriën toe te voegen. Maar weinig stank meer, en ook de overlast van muggen en zo  lijkt een stuk minder.

Maar goed, tegenover de nadelen staat natuurlijk ook wel de ruimte die je hebt vergeleken met Nederland bijvoorbeeld. De dichtstbijzijnde buren zitten op 1,5 km, bij het in de ochtend wandelen met de honden zie je de reeën, hazen, fazanten over het veld lopen. Af en toe een vos zelfs, of wilde zwijnen. En natuurlijk de nodige vogels, wel eens een 30 tal ooievaars gezien die op een net geploegde akker naar voedsel zochten. In Nederland kom je niet verder dan wat vogels, of de katten van de buren die door de tuinen scharrelen.

Pieszyce

Michu*
Super Veteraan


05. Nov 2021 at 14:31
   
Wij hebben in Wolsztyn een glasvezel net, dus super snel.
Alleen maken wij daar geen gebruik van omdat dan onze toegangs weg van 200 meter weer moest worden open gegraven en daar hadden wij geen zin in.
Internet via een modem van Plus met 4G kaart geeft 75 Mbps dus voor ons snel zat, Netflix doet het er prima op en voor mail verkeer is het ook allemaal ruim voldoende.

Gas, water, electra en riolering hebben wij ook allemaal.Riolering werkt via een druksysteem met vermalerpomp die het door een dunne leiding van 200 meter naar het hoofd riool perst.

Stroomuitval komt weinig voor, alleen met hevig onweer zijn er korte momenten geen stroom, waarschijnlijk schakelen ze dan tussen trafo stations waar de bui niet boven zit. Onze leidingen zijn allemaal ondergronds naar een schakelkast in bij de hoofdweg, oudere woningen hebben de kabels nog in de lucht hangen.

Bij deze dus ook de melding voor P. dat ik weer op het forum kan vanuit huis  ;)

Pieszyce

 
05. Nov 2021 at 23:34
      

Bedankt Michu, weer opgelost   ;)