Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Arnhem herdenkt evacuatie van 73 jaar geleden

Gestart door Pieszyce, 16 december 2022, 13:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Arnhem herdenkt evacuatie van 73 jaar geleden
24. Sep 2017 at 00:38


Arnhem herdenkt evacuatie van 73 jaar geleden


Piet Venhuizen 22-09-17, 12:51

ARNHEM - Het is zaterdag op de kop af 73 jaar geleden dat de Duitsers de Arnhemse bevolking het bevel gaven de stad te verlaten.  De Slag om Arnhem was nog in volle gang, maar het was duidelijk dat de Britten en Polen aan het kortste eind zouden trekken. Arnhem zou frontstad worden, met de geallieerden in Nijmegen en de Betuwe.

De Duitsers konden bij hun gevechten de vijandige Arnhemse bevolking missen als kiespijn. Het idee om de stad leeg te roven, ontstond waarschijnlijk pas later.

Lees hier verder . . . . . . .

Pieszyce

Re: Arnhem herdenkt evacuatie van 73 jaar geleden
24. Sep 2017 at 00:51



In het Pension van mijn ouders bijna vlak naast de Rijnbrug lagen de Duitsers op de eerste verdieping en de Engelsen hadden via de daken de zolders bereikt. Vanaf die plekken beschoot men op straat elkaars partijen.

Mijn ouders zaten in het souterrain, waar ze al dagen verbleven, omdat het aan een kant in de grond lag, met 8 familie leden. Opeens werd er op de deur gebonkt en schreeuwde een Duitser dat ze moesten vertrekken. Als ze dat niet deden zou hij de gebarricadeerde deur openmaken met een granaat en allen gevangennemen.

Mijn vader besloot na een gesprek met zijn oudste broer dat ze moesten vertrekken.

Met een aks werden 5 planken uit de schutting geslagen waar iedereen doorheen kroop richting Johan de Wittlaan waar een eind verderop dicht tegen wat nu Presikhaaf is aan, de mensen nog niet weggejaagd werden.

Hoewel mijn moeder van mij in verwachting was, besloten ze te voet, via bovenover naar de Apeldoornse weg te gaan. Na 7 uur lopen, stopte er een wagen met een SS officier.

Hij moest naar Zutphen en mijn ouders konden meerijden, omdat mijn moeder zoveel op zijn vrouw leek die ook hoogzwanger was, en die hij al een half jaar niet had gezien.

Ondanks dat het omrijden was, werden mijn ouders aan de Oranjeweg in Emst afgezet, en moesten ze de laatste kilometer te voet.

Wat er daarna gebeurde is een verhaal apart en past niet bij deze gebeurtenis.

Pieszyce

Re: Arnhem herdenkt evacuatie van 73 jaar geleden
Reply #1 - 25. Sep 2017 at 13:56

nemo.omen
Trouw Veteraan



Voor mij is het verhaal van Piescyze zeer herkenbaar.

Als 3 jarige maakte ik de slag mee.
Mijn ouders woonden in Arnhem zuid, dicht bij de zuidelijke oprit naar brug. Deze oprit was tijdens de slag in Duitse handen. Maar nog voor de slag om Arnhem werd onze woonomgeving al ernstig getroffen op 22 februari 1944 door een vergissingsbombardement van de Amerikanen.

In Arnhem werden getroffen Rijnwijk, het industrieterrein Het Broek, het spooremplacement en woningen in de omgeving en in Arnhem zuid het huidige Malburgen West voor  zo ver dat toen bestond. Daar werden in onze directe woonomgeving vooral huizen in de Wilgenlaan en de Haagdoornstraat vernietigd. Mijn ouderlijk huis bleef gespaard, maar 3 huizen verder was er een gapend gat. Na onze terugkeer vormden de puinhopen voor ons als jonge kinderen een prima speelgelegenheid.

Meer lezen kun je hier (met veauteaus)
'Vergissingsbombardement' op Arnhem van 22 februari 1944; voor altijd in de schaduw van Nijmegen

Ook de bewoners van Arnhem zuid moesten tijdens en direct na de slag vertrekken. Wij zijn eerst naar Huissen (spreek uit Huessen) gegaan, waar we bij een boer verbleven. Daar ging het op 2 oktober 1944 ernstig mis. Huissen werd zwaar gebombardeerd met ook een bom- inslag waar wij verbleven. Dat leverde in de familie een herinnering op die nog jarenlang werd verteld vooral op verjaardagen. Het lijkt anekedotisch, maar het is zo gebeurd. Er was een inslag rechtstreeks in de beerput bij de boerderij. Bij de boerderijmuur stond een trapleer met daarop het zo juist geslacht verreke( varken). Deze en de muur waren volledig overdekt met de smurrie uit de beerput. Het heeft heel wat moeite gekost om het verreke geschikt voor consumptie te maken.

Over het bombardement hier meer:
http://www.huessen.nl/index.php/home/nieuws-van-de-hkh/626-herdenking-bombardement-huissen-2-oktober-1944  (Link kapot, ben op oek naar andere)

Direct na 2 oktober kwam de evacuatie weer verder op gang. Met een nood pont naar Arnhem Noord en vervolgens te voet verder en via Elburg naar het noorden. Uiteindelijk eindigde dit in Diever in Drente, waar wij bleven tot aan de terugkeer naar Arnhem.

Bij de terugkeer was het huis er nog, maar alles wat bruikbaar was, waSS geroofd en de achtergebleven zaken waren een grote puinhoop. Jarenlang heeft mijn vader zich nog geërgerd aan het plafond, dat hij voor een deel niet meer wit kon krijgen. De Duitsers hadden namelijk de Keulse pot met daarin ingemaakte snijbonen, die boven stond, op zijn kop gezet. Het zout deed zijn werking.

Toch werkt deze periode je hele leven door. Je bent vluchteling geweest en daardoor kijk ik toch op een bepaalde manier aan tegen mensen die nu door oorlogsgeweld op de vlucht moeten. Let wel ik heb het niet over gelukzoekers of mensen die vanuit economische motieven hun heil elders zoeken

Pieszyce




Mijn ouders vonden alleen nog een kinderwagen waar zelfs de wielen van afgejat waren, verder was echt ALLES weg, ze hebben zelf geholpen met puinruimen in de hoop wat te vinden tot de gemeente het verbood. Zelfs geen vork heeft men gevonden.

CiteerToch werkt deze periode je hele leven door. Je bent vluchteling geweest en daardoor kijk ik toch op een bepaalde manier aan tegen mensen die nu door oorlogsgeweld op de vlucht moeten. Let wel ik heb het niet over gelukzoekers of mensen die vanuit economische motieven hun heil elders zoeken

Hoewel met alles wat je schrijft ik het eens ben, met dit ben ik het speciaal.

Je leert meer accepteren, gemakkelijker delen, niet altijd iets willen hebben, hoewel je het wel kunt gebruiken etc.

Gisteren een paar Duitsers van de AfD Rotzbengel genoemd, etters die niets meegemaakt hebben, die vergeten zijn hoe hun voorouders landen leeggeroofd hebben na eerst de bewoners te hebben weggejaagd. Die vergeten zijn, hoe hun Opa's mensen doodschoten omdat ze een ander hadden geholpen, Hoe hun Opa's vrouwen misbruikten nadat ze eerst de man hadden doodgeschoten. Ben er uiteindelijk maar mee gestopt na hen nog een ding te hebben verteld.

"Nee, ik haat geen Duitsers, maar ik haat wel Nazi's, Fascisten en ander Rechts tuig, die het fatsoen niet hebben om medeleven te geven aan hen die het ECHT nodig hebben."

Kijk maar naar de Poolse regering, daar is HEBBEN inmiddels ook al het stopwoordje geworden.


Pieszyce

Re: Arnhem herdenkt evacuatie van 73 jaar geleden
26. Sep 2017 at 15:46
   
nemo.omen
Trouw Veteraan
 


Piescyze ben ik het eens met je laatste reactie.