Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

BOEKEN: ik heb er weer één

Gestart door Pieszyce, 16 december 2022, 20:28

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce



Beste Forummers,

We hadden vroeger een lid, die veel om boeken gaf en daar ook over publiceerde

Het topic  BOEKEN: ik heb er weer één.

Startte 24. Mar 2013 at 13:40 door  Joe DiMaggio bevat
66  berichten in « Pages 1 2 3 4 5 all » met 10.534 views
Laatste Post 26. Oct 2019 at 22:09 door: Pieszyce

Ik kan het weggooien, maar dan doe ik het werk dat Joe eraan had oneer aan, maar ik hoop dat jullie mij begrijpen als ik zeg, ik plaats de boeken en de Belangrijkste reacties.

Ik zal er proberen iets moois van de maken, precies zoals Joe bedoelde, daarna zal ik het aanvullen met andere boeken die er in de sectie cultuur geplaatst zijn.

Is er iemand die het er niet mee eens is, stuur mij even een PM

Mvg  ;)
P.

Pieszyce

BOEKEN: ik heb er weer één.
24. Mar 2013 at 13:40

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791
   

Mijn bericht aan de wereld.



Mijn bericht aan de wereld, al in 1944 geschreven, is een tijdsdocument van de allereerste orde en het leest als een spannende spionageroman. Wanneer Hitler Polen binnenvalt, vlucht de vijfentwintigjarige Karski met zijn eenheid naar het oosten en loopt recht in de armen van de Russen, die hem aan de Duitsers overleveren. Hij springt uit een veewagon en weet de Poolse verzetsbeweging te bereiken. Vanwege zijn talenkennis en zijn fenomenale geheugen wordt hij ingezet als koerier voor de Poolse regering in ballingschap in Frankrijk. Op verzoek van Joodse partizanen laat hij zich binnensmokkelen in het getto van Warschau en - kapo-uniform - in een concentratiekamp waar hij ooggetuige is van de Jodenvernietiging. In 1942 reist hij dwars door nazi-Duitsland naar Engeland en Marika waar hij Eden en Roosevelt persoonlijk vertelt hoe ongehoord de Duitse tekeergaan in Polen. De suggestiviteit van de beelden en het levendige karakter van de dialogen in dit boek zijn veelvuldig geprezen. Het is een indrukwekkende getuigenis van moed en loyaliteit.

Bron: Bol.com

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
25. Mar 2013 at 19:20
   
Stigter
Beginnend Lid

Posts: 83

Zeer indrukwekkend boek, ik dacht dat deze al eens eerder hier op het forum geopperd is.
(weet het wel zeker, kan echter niet meer vinden)

Hij staat in mijn boekenkast, om nooit te vergeten.

Gevonden, duurde even.

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
18. May 2013 at 14:51
     
Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791

Een waargebeurd verhaal.



In 1939 vielen de Duitsers de Poolse plaats Lodz binnen en brachten de joodse bevolking over naar een apart stuk van de stad, getto geheten. Naarmate de oorlog vorderde, werden 270.000 mensen gedwongen zich onder onmogelijke omstandigheden in het getto te vestigen. Aan het einde van de oorlog waren er nog zo'n achthonderd overlevenden. Onder hen bevonden zich slechts twaalf kinderen; Dit is het verhaal van één van die twaalf.

Het boek is gebaseerd op de jeugd van Jennifers tante, Sylvia, die haar van alle mogelijke informatie heeft voorzien.

Prachtige beschrijvingen van kleine momenten van geluk in deze grote ellende, heel sfeervol door de eenvoud van de taal en de stijl.

Een sterk verhaal dat nog lang nazindert.

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
20. May 2013 at 17:08

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791

Ik heb dit boek in twee avonden uitgelezen.

Het is een totaal ander boek als ik lees over WOII. 

Dit is een boek vanuit de ogen van een kind.
Een kind wat het allemaal echt ervaren heeft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yellow_Star_%28novel%29

Jennifer Roy, Author

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
29. Dec 2013 at 17:32

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791

Tussen "de boom staat in de kamer" en de oliebollen door ben ik gisteren aan een boek begonnen
dat ik iedere Polenliefhebber kan aanraden.



De Poolse Gosia groeit op in een tijd van stakingen en onrust. Al generaties leeft haar familie in tweestrijd tussen het verlangen om naar het vrije Amerika te vluchten en een diepe liefde voor het vaderland, met de wil om te vechten tegen de onderdrukking. Ook Gosia moet kiezen, in een tijd dat de vrijheid beetje bij beetje binnen bereik lijkt te komen. Ze bezoekt haar familie in Chicago en bij terugkomst in Polen loopt ze mee met een demonstratie voor Solidarnosc. Wat is de invloed van haar ouders, en van haar grootvader Zygmunt, die als kind heeft meegevochten tijdens de opstand van Warschau in 1944? Drie generaties vertellen het verhaal van één familie in twee werelden, elk verwikkeld in hun eigen strijd voor vrijheid. Wodka, tranen & kogels tekent een bijzonder tijdperk in de Poolse geschiedenis, van het begin van de Tweede Wereldoorlog tot aan de val van het communisme.

De roman is gebaseerd op waargebeurde verhalen.

Jack Allerts (1972) debuteerde in 2007 met het bij Manteau uitgegeven boek De denker, de danser en de dromer.

Hij woont met zijn vrouw en twee kinderen al jaren in Polen.

Het boek bestaat uit drie delen en de eerste twee heb ik al uit.
Pag. 271 tot en met 440 nog te gaan.

Deel 1.
Het leven in de PRL.
Deel 2.
Het einde van de PRL.
Deel 3.
De opstand van Warschau (1944).

Bron: Bol.com

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
16. Apr 2014 at 17:51

SPIONAGE.

Doelwit: Brussel

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791



Sinds de Koude Oorlog is Brussel een schaakbord voor spionnen en dubbelagenten. Inlichtingenofficieren en agenten uit alle uithoeken van de wereld bevolken de straten van de Europese hoofdstad. Ze richten onder meer hun vizier op de NAVO en de EU-instellingen en zijn uit op militaire, politieke en economische kennis.

Journalist Kristof Clerix dook in de spionagedossiers van Praag, Berlijn, Boekarest, Boedapest, Sofia en Warschau, op zoek naar de beste Brusselse 007-verhalen uit de jaren zeventig en tachtig. Uitzonderlijk stelden ook de Staatsveiligheid en de militaire inlichtingendienst authentiek materiaal ter beschikking. Clerix sprak bovendien met tientallen buitenlandse en Belgische spionnen. Het onderzoek biedt een unieke kijk in het schimmige, gesloten spiegelpaleis van de KGB, de Securitate & co.

Clerix' nieuwe boek "Spionage. Doelwit Brussel" bundelt negen waargebeurde verhalen en bevat ook authentieke archiefdocumenten en fotomateriaal. Het legt bloot hoe geheim agenten in het hart van Europa doelwitten uitkiezen, contactpersonen onder druk zetten en informanten rekruteren. Ook de operationele technieken van inlichtingendiensten worden onthuld.

Door tijdgebrek heb ik alleen hoofdstuk 4.
Hongaarse en Poolse infiltranten in het hart van Europa gelezen.

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
05. Jul 2014 at 14:08

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791

https://thatblondewoman.com/het-geheim-van-mijn-moeder-j-l-witterick/
Het is de vertaling van dit boek.

My Mother's Secret: A Novel Based on a True Holocaust Story.



Het boek leest erg gemakkelijk. De hoofdstukken zijn kort geschreven, als je aan het boek begint heb je het zo uitgelezen.


Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
17. Jul 2014 at 13:46
   
Deze week ben ik begonnen aan dit boek.



Een boek dat op waargebeurde feiten gebaseerd is.


Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
10. May 2015 at 21:56

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791

Ik las het boek (144 pagina's) in 1 avond uit en kwam verrassende zaken tegen.
Een aanrader van mijn kant.




Bij het lezen van Staf Knop´s autobiografische roman Wilhelmstrasse 119 Berlijn, de auteur is inmiddels 90 jaar oud, valt de lezer van de ene verbazing in de andere. Pas in 1943 werd hij door de Duitsers in Brussel opgepakt en naar Berlijn overgebracht om in het Postambt 77, in het centrum van Berlijn te werk te worden gesteld. Samen met zijn vriend komt hij via het dorp Rangsdorf in contact met Frau Melisande die woonde op Willemstrasse 119 in Berlijn, een pand gelegen aan de achterkant van de Rijkskanselarij. Via haar worden beide vrienden betrokken in onvermoede werkzaamheden voor de Britse geheime dienst, het overbrengen van Duitse wetenschappers uit Peenemünde, via Engeland naar de VS. Achteraf bleek dat deze werden ingezet in de ontwikkeling van de atoombom. De sfeertekeningen van Berlijn in 1944 en 1945 zijn zeer realistisch weergegeven. Staf Knop was journalist en schreef tal van toneelstukken en tv -scripten.

Bron:
http://www.blikopdewereld.nl/recensies/221-recensie-wilhelmstrasse-119-berlijn

Pieszyce


Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
23. May 2015 at 20:06

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791

Het meisje dat uit de lucht kwam vallen



In dit boek passeert, ik zit nog niet op de helft, ook de naam van Irène Curie.

De dochter van Marie Curie.

Tot nu toe een goed boek.

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
12. Aug 2015 at 18:57
     
De jongen op het houten kistje.

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791




Samenvatting
Leon Leyson is pas tien jaar oud als de nazi's Polen binnenvallen en hij en zijn familie naar het getto van Krakau worden gedeporteerd. Leon komt in concentratiekamp Plaszow terecht, waar hij de dodelijke grilligheid van kampcommandant Amon Goeth moet zien te overleven. Tot hij door Oskar Schindler ... Lees meer

Specificaties
ISBN        9789460239847
Genre      Literaire non-fictie
Bindwijze  Ebook EPUB
Pagina's  134 pagina's
Druk        1e
Taal          Nederlands
Uitgever  Meulenhoff Boekerij B.V.
Auteur(s)  Leon Leyson
Vertaler    Willem Verhulst

Pieszyce

Torun Marcel
Super Veteraan



Ik heb het boek uitgelezen en vond het indrukwekkend.

Jan Karski beschrijft het verzet van binnenuit en wijdt twee hoofdstukken aan de organisatie van de Poolse Ondergrondse. 
Die Ondergrondse was hard en zonder medelijden voor mensen die het verzet in gevaar konden brengen. 
Duitsers die omgekocht werden om iets toe te laten waren daarna levenslang de klos.
Immers, als zij bij een tweede verzoek om mee te werken niet wilden meedoen werd gedreigd hen aan te geven bij de Gestapo, en het is bekend dat je dan vreselijke mishandeld werd zowel lichamelijk als psychisch.
Karksi beschrijft het proces om uit Polen te komen, gebruikmakend van tientallen hulpplekken voor verzetslieden onderweg en het doel van de reis: in Amerika vertellen onder welke omstandigheden de Joden te lijden hadden.
Het boek geeft een beeld over de ondergrondse zoals ik nooit eerder gelezen heb.   
De voetnoten, ook een behoorlijk groot aantal bladzijden, heb ik niet gelezen, dat zou het ritme eruit halen maar als historie je hobby is, is er genoeg uit te halen.
Prima boek zonder in de bekende oorlogsverhalen te vervallen. Beschrijft alles realistisch, nuchter en beschouwelijk. 

Als je dit boek gaat lezen zal je niet teleurgesteld worden. 

Pieszyce

#13
Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
26. Jul 2016 at 14:13

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791


Elders op het forum staat een verwijzing naar:

De Pogroms in Jedwabne en Kielce en de betrokkenheid van de Polen.

Het boek, Buren, van Jan T. Gross staat voor mij nog gereserveerd.

Maar vandaag wel dit geleend.



Letten en Russen

Joden in Polen

Duits Kaliningrad

Oorlog om Oekraïne

Het jaar 2014 was een dieptepunt in de verhouding tussen Rusland en het Westen. In Oekraïne sloeg de euforie over Majdan om in verbijstering over Ruslands agressie. De oorlog in de Donbas heeft al duizenden slachtoffers gekost. In het voormalige Oostblok herleefde de oude angst voor de grote broer. Maar ook in Rusland is de euforie verdwenen. Poetins populariteit daalde door de roebelcrisis.

Poetin noemde Euromajdan een 'fascistische coup van de Kiev-junta'. Oekraïners werden afgeschilderd als neonazi's. Ruslands selectieve verontwaardiging over de Tweede Wereldoorlog is in Oost-Europa maar al te bekend. Jaarlijks protesteert Rusland als de Letse SS-veteranen in Riga hun gevallen kameraden herdenken, maar de wandaden van het Rode Leger zijn in Rusland taboe.

'Oekraïners zijn geen fascisten, ze verdedigen gewoon hun vaderland,' zegt Ojars Aleksis (91) in Riga. Hij werd in 1943 gedwongen gemobiliseerd voor de Letse SS-legioenen en is daar zijn hele leven op aangekeken.

Laura Starink sprak in Letland, Rusland, Polen en Oekraïne met veteranen, soldaten, politici, priesters, Joden en historici en zag hoe de geschiedenis blijft nadreunen in het voormalige wereldrijk.

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
26. Jul 2016 at 14:19
   
Dit boek nam ik vandaag ook nog mee:

Baltische Zielen



 In 'Baltische zielen' schetst schrijver Jan Brokken aan de hand van uiteenlopende levensverhalen de woelige historie van Letland, Estland en Litouwen. Het boek geeft een onthutsend beeld van de twintigste eeuw, met al zijn illusies, desillusies, doctrinaire twisten en waanzinnige moordlust. Reizend door het heden, door jonge, trotse, onafhankelijke landen, ziet Brokken schimmen uit het verleden opdoemen. Hij laat zien hoe afschuwelijk maar ook hoe bijzonder mensen kunnen zijn. In geen van zijn boeken komt zoveel geweld voor als in 'Baltische zielen', in geen van zijn boeken komt de lezer zoveel tederheid en lotsverbondenheid tegen.

ISBN        9789045036854
Pagina's    464
Type        Paperback / softback
Gepubliceerd    juni 2018

Pieszyce

BOEKEN: ik heb er weer één.
10. Jul 2019 at 22:17

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791

Dit boek heb ik nog niet gelezen, maar diverse bronnen geven aan dat het indrukwekkend is.



Een jaar zwoegen in een Duits werkkamp. Dat is wat de Joodse familie Moszkowicz verwacht als ze zich op een zomerse dag in augustus 1942 meldt op een verzamelplek in Maastricht. Via Westerbork volgt deportatie naar het concentratiekamp Auschwitz. Bijna duizend dagen later staat alleen de achttienjarige Max Moszkowicz nog overeind. Als bokser en met een veranderde identiteit heeft hij de oorlog overleefd. Hij is achter het prikkeldraad voor het eerst verliefd geworden.

De bokser gaat over oorlog en advocatuur. En over Jood zijn in een katholieke stad. Terug in Maastricht betreedt Moszkowicz als strafadvocaat de ring van de rechtszaal. Met zijn zonen vormt hij de bekendste advocatenfirma van het land. In deze biografie wordt aan de hand van een honderdtal interviews, nooit eerder gepubliceerde documenten en Moszkowicz' eigen dagboek een opzienbarend verhaal verteld. Over een handelaar in recht voor wie de Tweede Wereldoorlog nooit is opgehouden.

Dit boek heb ik nog niet gelezen, maar diverse bronnen geven aan dat het indrukwekkend is.

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
12. Aug 2019 at 16:19

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Posts: 3.791
   
Gaat mee op vakantie.



Terwijl in Europa de Tweede Wereldoorlog voortduurt, werken de Amerikanen uit alle macht aan het Manhattanproject. De code die ontbreekt is ontwikkeld door de Poolse natuurkundige Alfred Mendl, die uit het getto van Warschau op transport naar Auschwitz is gezet.

De jonge Pool Nathan Blum is Europa ontvlucht en werkt als vertaler voor de Amerikanen. Hij spreekt vloeiend Duits en Pools, hij is vindingrijk en nu hij alles en iedereen is verloren in de oorlog, is hij vooral vastbesloten zijn leven een zinvolle nieuwe wending te geven. Wanneer de Amerikanen hem vragen het welhaast onmogelijke te doen, aarzelt hij niet. Hij zal terugkeren naar Europa en infiltreren in Auschwitz in een poging Alfred Mendl te bevrijden.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/het-manhattan-project

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
09. Sep 2019 at 01:43

Nieuw boek over de inval van de nazi's en Sovjet-Unie in Polen in 1939

Een nieuw boek dat het dossier van de nazi-Sovjet invasie van Polen in 1939 recht zet, is in het Verenigd Koninkrijk gelanceerd.


Citaat Image: Polish Embassy UK

Het boek heeft de titel First to Fight: De Poolse oorlog van 1939, het boek is het werk van de Britse historicus Roger Moorhouse.
Het werd donderdag gelanceerd op de Poolse ambassade in Londen.

Moorhouse vertelde bij de lancering dat zijn belangrijkste doel was om het verhaal van de Poolse defensieve oorlog van september
1939 op een open en getrouwe manier te vertellen, vrij van de mythologie van de aanvallers, maar de Poolse stem terug te
brengen naar het historische verhaal.

Een paneldiscussie op de Poolse ambassade werd bijgewoond door de redacteur van History Today, Paul Lay, historicus Richard
Overy, en de directeur van het in Warschau gevestigde Pilecki Instituut, Wojciech Kozłowski.

titel First to Fight: De Poolse oorlog van 1939 is het eerste verslag in het Engels van de Poolse defensieve oorlog van 1939 in
bijna vijf decennia.

In haar recensie van het boek schreef The Economist dat Moorhouse's boek "het oorlogsdossier over het vergeten heldendom
en lijden van Polen, dat vreemd genoeg niet voorkomt in de standaardgeschiedenissen, recht zet".


Vorige maand werd het boek gepubliceerd in een Poolse vertaling.

https://www.historytoday.com/archive/interview/spot-roger-moorhouse

Bron:  polskieradio.pl

Pieszyce

Re: BOEKEN: ik heb er weer één.
12. Sep 2019 at 23:08
   
Gepost door Albert



Vrijwillig naar Auschwitz
Jack Fairweather

Het waargebeurde verhaal van Witold Pilecki

Samenvatting
De Poolse vrijheidsstrijder Witold Pilecki was een van de grootste helden uit de Tweede Wereldoorlog. Dit is zijn verhaal.
Als de enige persoon die zich ooit vrijwillig naar Auschwitz heeft laten sturen, leidde Pilecki jarenlang een campagne om nazibewakers te saboteren en vermoorden. Hij maakte een dramatische ontsnapping, terwijl hij bewijs van de Holocaust naar de westerse mogendheden smokkelde en hen waarschuwde voor de wreedheden in de nazivernietigingskampen. Al het bewijs van Pilecki was verloren gegaan – tot 2012, toen zijn ongelofelijke ooggetuigenrapport werd gevonden in een stoffig archief.

Dit is het eerste volledige verhaal van zijn wonderbaarlijke reis, gebaseerd op exclusieve familiedocumenten en recentelijk vrijgegeven dossiers, evenals ongepubliceerde getuigenissen van de vechters uit het kamp om te laten zien hoe hij honderdduizenden levens heeft gered.

Vrijwillig naar Auschwitz is een nog niet eerder verteld, waargebeurd verhaal over ontsnapping en heldendom, de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog en Auschwitz, en het vermogen van één man om de loop van de geschiedenis te veranderen.


Jack Fairweather woont in Istanbul en is redacteur en correspondent van het Midden-Oosten voor Bloomberg News. Eerder was hij correspondent voor The Daily Telegraph en The Washington Post.

"Fairweather vertelt dit tragische verhaal op aangrijpende wijze en biedt een nieuwe invalshoek in de Holocaust-literatuur.'
Publishers Weekly

"Een inspirerend en prachtig verteld verhaal.'
Kirkus Reviews

Pieszyce

BOEKEN: Kansloze Poolse missie bij Arnhem als beeldverhaal
27. Sep 2013 at 14:43

Kansloze Poolse missie bij Arnhem als beeldverhaal

    Door André Horlings
    donderdag 26 september 2013

Het was een verzetsdaad. Om te voorkomen dat zijn gierpont over de Rijn, tussen Driel en de Westerbouwing bij Oosterbeek, in Duitse handen zou vallen, kapte veerman Peter Hensen in de avond van 20 september 1944 de kabels. De pont dreef weg met de stroom. Hensen kon niet weten dat zijn Drielse Veer een essentiële schakel vormde in de Slag om Arnhem, die nog steeds in volle gang was.

Het strijdplan om de 1e Poolse Onafhankelijke Parachutistenbrigade van generaal-majoor Stanislaw Sosabowski ten zuiden van de Rijn te laten landen om de Britse troepen aan de overkant van de rivier te versterken was in Londen haastig ontwikkeld. De Polen moesten naar de overkant met.... het Drielse veer.

Lees hier verder .....


Historiek.net