Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Nostalgie 2018 - Wetswijziging met betrekking tot landbouwgrond

Gestart door Pieszyce, 22 december 2022, 19:36

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wetswijziging met betrekking tot landbouwgrond.
07. Feb 2018 at 16:38

Zorzaporanna 
Beginnend Lid


Posts: 11

Er is weer hoop :-) Het Ministerie (van Landbouw) heeft de afgelopen periode gewerkt aan een wijziging in de geldende regelgeving met betrekking tot (aankoop/verkoop) landbouwgrond. Het is de bedoeling dat de nieuwe wet deze maand (februari 2018) ingaat: het is een hervorming van de regelgeving voor landbouwgronden.

Het is een wijziging in de wet die in werking trad op 1 mei 2016 Jl. Deze wet was/is in strijd is met de wet van de Europese Unie en strookt evenmin met de grondwet van de Republiek Polen (het recht op vrijheid van economische activiteit, zonder inmenging van de staat). Het Ministerie zelf benadrukt overigens dat "het ontwerp niet in strijd is met het fundamentele doel van deze wet". Het doel was: het beschermen van Poolse landbouwgrond.

De belangrijke wetswijziging zal beperkte aanbesteding van landbouwgrond mogelijk maken ook voor niet-boeren. De huidige strikte regels voor potentiële kopers zullen worden versoepeld. Zo zal men afstappen van de eis van een verblijfsperiode van vijf jaar in de desbetreffende gemeente (of aangrenzend), van hen die geen landbouwkundige kwalificaties hebben en de eis om het land zélf te cultiveren. Het gaat om meer wijzigingen, maar tot zover wat punten die voor ons (als buitenlanders in Polen) van belang kunnen zijn.

Even afwachten dus. Wordt vervolgd...... 


Pieszyce

Wetswijziging met betrekking tot landbouwgrond.
08. Feb 2018 at 16:38


Bedankt voor het bericht, en nog veel succes met de verdere afloop. ;)

Pieszyce

Wetswijziging met betrekking tot landbouwgrond.
08. Feb 2018 at 16:38

Zorzaporanna*
Beginnend Lid



Posts: 12

Dank je wel Pieszyce. Voor ons persoonlijk maakt het niet veel (meer) uit.
Wij zijn inmiddels officieel boer in Polen :) met landbouwgrond. Maar het is wel
van belang voor mensen die nu in Polen een huis willen kopen met (landbouw) grond.


Pieszyce

Re: Wetswijziging met betrekking tot landbouwgrond.
08. Feb 2018 at 13:12


Geweldig en bedankt :)

We wachten verder in spanning af.  ;)

Pieszyce

Re: Wetswijziging met betrekking tot landbouwgrond.
14. Apr 2018 at 20:08

McTucker Lubawa
Beginnend Lid
bijna 1/2 Pool ;-))
Posts: 26


Citaat van: zorzaporanna link=1518021510/2#2 date=1518089873Dank je wel Pieszyce. Voor ons persoonlijk maakt het niet veel (meer) uit. Wij zijn inmiddels officieel boer in Polen :-) met landbouwgrond. Maar het is wel van belang voor mensen die nu in Polen een huis willen kopen met (landbouw) grond.

Het moet me even van het hart. Het is in Polen erg eenvoudig om als Nederlander een boeren erfje met huis te kopen. Op dit forum is zoveel verwarrende info, dat ik me kan voorstellen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. We wonen nu al jaren in Polen en hebben helemaal geen problemen gehad om huis en grond op naam te krijgen.

Pieszyce

Re: Wetswijziging met betrekking tot landbouwgrond.
15. Apr 2018 at 02:22


Beste McTucker Lubawa

De tweede post waarin u aangeeft dat dit forum blijk geeft van, volgens u, niet goede informatie.

Graag zou ik willen weten hoe u die verwarrende info heeft vastgesteld want, we zien u zelden actief op het forum in correcties of discussies. Of zie ik dat verkeerd?

Ik nodig u bij deze uit, om de posts die niet kloppen te verzamelen en in een totaal post te zetten, daarna krijgt u van mij de mogelijkheid om die leden via mail te benaderen en te vragen waarom ze verkeerde informatie geven en of ze die even kunnen/willen corrigeren.

Ten eerste, ben ik niet ruim voldoende op de hoogte omdat zelf te doen, ten tweede heb ik daar geen tijd voor, en ten derde zijn wanneer er fouten insluipen deze alleen goed te corrigeren door mensen die het in de praktijk hebben meegemaakt. Ik woon nog in Nederland.

Maar, u haalt aan, "we wonen nu al jaren in Polen". Ik weet niet welke jaren ik moet tellen, maar in maart 1991 wilde ik in een gehucht onder de rook van Jasień in województwo lubuskie een boerderij kopen met 1,9 hectare grond met gebouwen en 3 hectare grond waar ik de eerste keus had bij verkoop. Gelijk via mijn destijds beste Poolse vriendin in Nederland die officieel gerechtsvertaalster was, begon het geschrijf. Daarna het kopen van speciale zegels in Polen, dit weer via een andere vriendin, etc, etc, schrijven, gegevens opsturen, etc. in januari 1992 kreeg ik een bericht dat ik naar Warszawa moest komen op het ministerie van Binnenlandse zaken, om daar een acte te ondertekenen zodat ik de boerderij mocht kopen en onder welke voorwaarden.
Zo gedaan en vanaf dat moment was ik na het totaal betalen van 3500 złoty aan de overheid, eigenaar van een dikke map met officiële papieren en een document waar in stond wat ik moest betalen, en voor wat, en dat de Poolse overheid daar toestemming voor had gegeven.

DIE Map, bestaat nog steeds maar het huis heb ik destijds niet gekocht omdat mijn inmiddels ex haar handtekening niet wilde zetten. De rompslomp voor papieren was dus vrij kort en gemakkelijk. Waarschijnlijk hebt u ook in die tijd gekocht.

Diezelfde boerderij was in 2002 weer te koop, echter, alleen de gebouwen en de grond kon ik alleen pachten. Totaal iets anders dus. Voor mij geen probleem, had een bulk geld en het plan van mij en mijn zakenpartner was om er een Pools/Hollandse camping te beginnen met een papagaaien kwekerij, immers ruimte zat en de buren [mijn vrienden] zagen het al helemaal zitten, omdat ik hen werk beloofde. Mijn zakenpartner, was inmiddels getrouwd en nu was het zijn vrouw die niet wilde tekenen. Alleen kopen kon, maar daar ik niet al te best te been ben, was ik daar huiverig voor.

Inmiddels weer een liefdes partner en haar nog maar eens aan het werk gezet, via voornoemde tolk.
Gebouwen kon, maar "alleen als ik er een borenbedrijf begon, dus met koeien en de rest" daar hadden wij weer geen zin in, want hoewel op een boerderij geboren heb ik geen zin, om 's morgens om 05:45 te gaan melken.

1 lap grond met gebouwen en in 27 jaar totaal verschillende situaties. Daarnaast ken ik mensen, Nederlanders, die in Polen wonen en een huis gingen bouwen. Het is gelukt, maar vraag niet wat het aan zenuwen en vertragingen heeft gekost.
Maar u spreekt over wij, is dat Poolse/Nederlander of Nederlander/Nederlander, wat mijn situatie was en die van Zorzaporanna is. Poolse /Nederander gaat inderdaad wat gemakkelijker, zolang de Nederlander maar geld heeft, maar ook dat kan eindigen dat de Nederlander na 25 jaar Polen weer in Nederland woont [geen hulp voor woning] en zijn ex in Polen.

Beste McTucker Lubawa

Het is zo gemakkelijk te stellen dat onze info niet goed en verwarrend is. Ik kan aan het team voorleggen dat we u aannemen om dit allemaal in een beter jasje te gieten.

Het is natuurlijk altijd zo, dat een post die vandaag gemaakt wordt, over twee weken al totaal achterhaalt is, het is niet aan het forum team dit aan te passen of de post te verwijderen, wij zouden dan dag en nacht in de weer zijn.. Dat mijn beste is het werk van hen die een post plaatsen met een  inhoud, zij zijn het die verantwoordelijk zijn voor de inhoud. :)

Maar verwarrend kan zelfs het nieuws zijn, immers alles wat ouder is dan één dag kan al achterhaalt zijn, want zelfs deze conservatieve regering verandert met de dag, dat schept dus verwarring.  Hier laat ik het voorlopig bij.

Pieszyce

Re: Wetswijziging met betrekking tot landbouwgrond.
16. Apr 2018 at 01:11
   
Zorzaporanna*
Beginnend Lid



Posts: 11


Beste McTucker Lubawa,

per toeval zie ik u bericht nu, want eigenlijk had ik de hoop toen ik zag dat er nieuwe reacties waren op "mijn" post dat er eindelijk interessant nieuws was (voor alle leden van het forum) met betrekking tot de voorgenomen wetswijzigingen. Helaas.

Ik begrijp daarom eigenlijk niet zo goed waarom u mijn post gebruikt om uw ongenoegen te uiten over het feit dat er zoveel verwarrende informatie (naar uw idee) te lezen valt op dit forum. Mijn post is afkomstig (en vertaald) van Het Ministerie (van Landbouw) zelf. Daar is weinig verwarrends aan. Daarnaast gaat het over buitenlanders in het algemeen.

Het is juist uw post, mijns inziens, die verwarring (en tevens misschien valse hoop kunnen) brengen. 
'Verwarrende info': ik neem aan dat u hiermee bedoelt met betrekking tot aankoop van landbouwgrond? Want daar ging mijn bericht over. En dat is wat ik kan opmaken uit uw post van welgeteld vier zinnen. Wie is "we"? Zijn dat twee mensen afkomstig buiten Polen of is dat misschien een Nederlander getrouwd met een Poolse? En wat verstaat u onder een boeren erfje met huis? Is dat een huis (op landbouwgrond) of een boerderij? Is dat boerenerfje landbouwgrond of bouwgrond? Is het bouwgrond kleiner dan een half hectare? Over welke provincie heeft u het?

Ik deel uw mening absoluut niet dat er op dit forum verwarrende informatie staat omtrent de aankoop van landbouwgrond. Juist als u (ook) al jaren in Polen woont moet u toch weten dat het onmogelijk is als buitenlander (Lees: de wet van 24 maart 1920 betreffende het kopen van onroerend goed door buitenlanders) om landbouwgrond te kopen. Er zijn enorme uitvoerige notities geschreven (mede door een zeer kundig en gerespecteerd langdurig forumlid) hierover op dit forum. Die heel duidelijk en eensluidend zijn! 'De aankoop van agrarische grond was tot 2016 niet mogelijk dan wel zeer gecompliceerd, er golden zeer stringente voorwaarden en men had toestemming nodig vanuit Warszawa. In artikel 8.2.1 van de eerder genoemde wet van 1920 wordt bepaald dat gedurende 12 jaar na de toetreding van Polen tot de EU een buitenlander geen landbouw- of bosgrond kan kopen, dus tot 1 mei 2016'.
Op 1 mei 2016 Jl. trad (zoals u in mijn post kon lezen) de nieuwe wet in werking.  Per 1 mei ging de Poolse landbouwmarkt open voor EU-ingezetenen. Maar een dag eerder ging een nieuwe wet in Polen in, die de aankoop voor buitenlanders (nog steeds) schier onmogelijk maakt. De nieuwe wet luidt: voor potentiële kopers (van landbouwgrond) gelden de volgende regels, je moet een gediplomeerd agrariër zijn, gedurende 5 jaar in de nabijheid van het op te kopen land hebben gewoond (ingeschreven staan in dezelfde gemeente) én de Poolse staat plechtig beloven om vanaf de aankoop 10 jaar lang het land zélf te cultiveren.

Nogmaals ik begrijp dus niet zo goed wat u wilt zeggen. Het forum is juist heel duidelijk en volledig en is vooral bedoeld om mensen goed te informeren (en te waarschuwen). En mensen kunnen met deze informatie in het achterhoofd wellicht betere keuzes en stappen maken.  Elkaar verder helpen en informeren dat is het uiteindelijke doel toch? En misschien dat er wel eens een foutje insluipt maar dan kunnen mede forumleden dit weer rechtzetten. Dat is het leuke van een forum. Ik nodig u dan ook van harte uit om aan te geven wat dan verwarrend voor u is? Want misschien hebben daar meer mensen last van en kunnen we dan als mede forumleden duidelijker zijn en eventueel verwijzen naar eerdere posts?

Met hartelijke groet,
Zorzaporanna
 

Pieszyce

nemo.omen
Trouw Veteraan
 


De reactie van Zorza Poranna onderschrijf ik voor 100000 %
 

Pieszyce

Re: Wetswijziging met betrekking tot landbouwgrond.
01. May 2019 at 14:32

Zorzaporanna 
Beginnend Lid



Versoepeling van de Poolse landbouwwet. Dat het kopen van landbouwgrond zou worden versoepeld na de wet die van kracht werd op 30 april 2016, wisten we al maanden geleden. Zie mijn eerste bericht. Eindelijk op 12 maart Jl. keurde de regering een wetsvoorstel goed tot wijziging van de wet op het vormgeven van het landbouwsysteem.

De belangrijkste wijziging: iemand die geen boer is, kan nu een groter stuk landbouwgrond kopen. Tot nu toe kon een niet-boer tot 0,3 ha landbouwgrond kopen, nu mag hij/zij een stuk landbouwgrond kopen tot 1 ha.

De bepalingen van het wetsvoorstel zeggen dat in deze gevallen de toestemming van het KOWR (Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa = Nationaal centrum voor landbouwondersteuning) om agrarisch onroerend goed te kopen (tot 1 ha) niet langer nodig is.

Een andere wijziging die is doorgevoerd is onder meer een uitbreiding van de verwantschapsgraad van familieleden met een officiële (Rolnicy indywidualni)individuele boer. Nu mogen ook ouders, broers, zussen en stiefkinderen landbouwgrond kopen/bezitten.

Nog meer wijzigingen:

Nu met de wet van 30 april was het zo dat als je landbouwgrond kocht het pas na 10 jaar zou mogen verkopen. En je moest een garantie geven aan het Landbouwschap van 10 jaar landbouwactiviteit op de betreffende grond. Als je eerder de grond zou willen verkopen dien je daartoe een aanvraag in bij de rechtbank. Deze 10 jaar is nu verkort naar 5 jaar.
 
Toen wij vorig jaar landbouwgrond kochten in Polen, hadden wij nog een verklaring nodig en een handtekening van de burgemeester (in een aangrenzende gemeente), dat wij langer dan vijf jaar actief boer waren. Dat het stuk landbouwgrond langer dan vijf jaar ons eigendom was/is en werd  gecultiveerd ("de koper garandeert een goede landbouwactiviteit"). Deze verklaring is in de nieuwe wet niet meer nodig. Nu moet men zelf een verklaring afgeven dat hij/zij persoonlijk en actief een boerderij runt of een stuk grond cultiveert. 

Ook is het iets makkelijker gemaakt dat een Poolse boer nu ook in andere gemeente (dus niet alleen in een aangrenzende) landbouwgrond mag kopen.

Bron (in het Pools) en voor meer info:

https://pomorska.pl/zmiany-w-obrocie-ziemia-rolna-w-2019-roku-co-i-kiedy-zmieni-sie-w-obrocie-gruntami/ar/c8-13700312

Groetjes,
Zorza Poranna 

Pieszyce

Re: Wetswijziging met betrekking tot landbouwgrond.
Reply #1 - 01. May 2019 at 15:57

nemo.omen
Trouw Veteraan
 


Het parlement heeft er ruim een jaar over gedaan om op  12 maart 2019 het wetsvoorstel te aanvaarden. Wat er in staat is een goede zaak en staat ook correct in het bericht van Zorza Poranna.

Echter is er nog wel een kleine formele adder onder het gras om maar eens in landbouwtermen te spreken.

De Sjem heeft  op 12 meert 2019 een WETSVOORSTEL aangenomen. Dit wetsvoorstel is behandeld en vastgesteld in de senaat op 25 april j.l en vervolgens moet DUDA zijn krabbel er nog onder zetten. Dan wordt dit gepubliceerd in het dziennikustaw het Poolse staatsblad met vermelding van de datum van inwerkingtreding.In het staatsblad heb ik nog niets gezien,maar als het goed is gebeurt dit snel.