Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Verslagje van onze reis door Polen

Gestart door Pieszyce, 24 december 2022, 02:00

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

verslagje van onze reis door Polen
05. Aug 2008 at 05:23
   
carine
Beginnend Lid
   


Eerst en vooral moet ik toegeven dat de reis die wij gepland hadden niet mogelijk was in twee weken,maar ja het was een leerschool.

Wij zijn dus in Poznań aangekomen op 20 juli, daar zijn wij de stad gaan bezoeken en ik vond het heel mooi, dan naar de camping (Malta) die viel ook goed mee, wat mij opviel toen wij de straat indraaiden om naar de camping te gaan, waren aan de ene kant van de straat echt krotten en aan de overkant nieuwe huizen, zo zie je dat er in polen nog veel armoede is.

Dag twee..naar Wrocław...de camping niet gevonden...op de kaart stond nog een camping aangeduid ergens rond Opole, de snelweg af en gaan zoeken..wel een mooie route tussen de bossen...maar de camping bestond niet meer. Dan verder gereden richting Kraków...ik kon niet meer,  had toen bijna 700km gereden. Wij zijn toen langs de snelweg bij een benzinestation gaan slapen, waar ook truckers slapen.

De volgende dag waren wij tegen 7 uur op camping Clepardia in Kraków, de camping was heel goed onderhouden. Ik had een helse pijn in mijn rug en kreeg van de opzichter wat pijnstillers. Daarna Auschwitz en Birkenau gaan bezoeken, Birkenau laat wel wat emoties opwekken, al die mensen die daar vermoord zijn '(,afschuwelijk).
Terug op de camping was mijn pijn nog verergerd. 'S morgens de dokter laten komen die heeft de opzichter voor mij gebeld, ik had een lumgago....een inspuiting gekregen en een voorschrift voor pillen, de dokter heeft mij zelfs naar de apotheek gevoerd....na een goed uur begon de inspuiting al te werken en zijn wij naar de binnenstad geweest Kraków is heel mooi maar ook heel groot....ik vond het wel de moeite waard....jammer dat het begon te regenen..wij zijn dan gaan eten..en daarna terug naar de camping....vroeg naar bed want ik was moe..volgende dag naar de zoutmijnen.

Die zijn zeker een bezoek waard....137m diep en wat waren die mensen kunstenaars. Na ons bezoek die zowat drie uur duurde naar Zakopane gereden....en het bleef maar regenen. Van het Tatragebergte die ik zo graag wou zien, was niet veel te bespeuren, alles zat in een dikke mist....het water stroomde gewoon door de camping.  Daar zaten wij dan....'s morgens beslist om daar geen twee dagen te blijven want er was geen weersverbetering in zicht. Ik wou toch mee naar boven met de kabellift, toen wij daar aankwamen was de lift die je naar 1950m hoog brengt defect.....weer pech....wij wisten niet hoelang het zou duren en hadden beslist om onze weg verder te zetten richting Kielce en Warschau.
Het onweerde zo hevig dat ik na een tijd besloot om van richting te veranderen, wij waren toen al een stuk buiten Kraków....wij zijn toen terug richting Wrocław gereden en de regen begon te verminderen, terug langs de snelweg geslapen.

'S morgens richting Zielona Góra , het weer was opengetrokken en wij zagen het weer zitten. Onderweg naar een middeleeuws kasteel geweest in Grodziec, ook echt de moeite, het was al na de middag toen wij daar vertrokken, terug verder naar Zielona Góra naar de camping daar stonden wij helemaal alleen. Later kwam toen nog een camper met Duitsers die terug naar huis gingen, de camping was niet onderhouden , maar het sanitair was proper en de rest kon ons eigenlijk niets schelen, wij hadden een mooie dag achter de rug en waren tevreden.

Vandaag naar de bunkers in Boryszyn...132 km bunkers, waarvan wij 3 km gezien hebben, mijn vriend vond het echt indrukwekkend, het was er maar 10 graden en toen wij terug boven kwamen was het al rond de middag en het was 35 graden, ik had het liefst ergens in een meer gesprongen. Later zijn wij nog naar Miedzyrzecz gereden omdat daar ook een kasteel is, moeilijk gevonden en het was nog gesloten ook. Ik was kapot, de hele dag rijden in die warmte is echt vermoeiend, de hele reis was vermoeiend, wij zijn toen terug richting Frankfurt gereden en ik heb toen nog doorgereden tot over de grens waar wij zijn blijven slapen, ik smachtte naar een douche.

De volgende dag 680 km gereden, tot bijna in Leeuwarden en weer geen camping en weer geen douche, nog een geluk dat wij ons kunnen wassen in de camper.
'S morgens op naar Leeuwarden en naar Giethoorn, heel mooi dorpje op allemaal eilandjes, even met de boot mee en dan naar huis.

Mijn ervaring is, als je naar Polen trekt zoek dan één gebied uit, ga op een camping voor een paar dagen en geniet van hetgeen die je kan bezoeken, wij gaan zeker terug en onze eerste bestemming zal waarschijnlijk de Tartra's zijn, want ik wil en zal die zien. Ik denk dat wij nog jaren naar Polen zullen gaan het is een prachtig land, de mensen waren heel vriendelijk en heel behulpzaam. Wij hadden een totaal van 4228km. Ik ben nu aan het uitrusten, ik zal ook wat foto's plaatsen, maar dat staat onder een andere topic......

Pieszyce

Re: verslagje van onze reis door polen
05. Aug 2008 at 08:22

Torun Marcel
Super Veteraan



Hoi Carine,

Mooi verslag van je reis. Jammer dat je gezondheid en het weer niet altijd meezaten maar ik hou van mensen die het niet mooier maken dan het is. Mooi feitelijk en eerlijk verhaal. Het is altijd leuk de ervaringen van anderen te lezen. Jouw bijdrage is daar een goed voorbeeld van.  :)   

Pieszyce

Re: verslagje van onze reis door polen
05. Aug 2008 at 09:57

carine
Beginnend Lid
 


dank u,wij hebben ondanks al onze tegenslagen toch genoten van dit mooie land en gaan zeker terug,mijn route zal dan wel heel anders zijn en ik zal meer naar dorpjes gaan dan naar grote steden,ik denk dat de omgeving veel mooier is langs de gewone wegen
gelukkig rijd ik graag,wat ik ook nog vergeten ben,toen wij op een stopplaats in polen waren , waar truckers staan,hebben wij daar twee jonge polen geholpen die panne hadden met hun voertuig,wij hebben tot middernacht bezig geweest, maar het gaf ons alweer voldoening dat wij iemand zonder aarzelen hebben kunnen helpen

Pieszyce

Re: verslagje van onze reis door polen
05. Aug 2008 at 10:46

Michu 
Super Veteraan
Ja kocham moja Lwice



Leuk verhaal en heel herkenbaar :)  door veel te reizen doe je vanzelf de ervaring op.

Wanneer wij in en voor ons onbekend gebied reizen met de camper zorgen wij ervoor uiterlijk om 16.30 een overnachtingsplaats te vinden.

De ervaring heeft nl geleerd dat wanneer je te lang door rijdt er geen eind aan komt, stop je op tijd en de plek valt tegen dan heb je nog genoeg tijd om wat beters te zoeken.

Wij overnachten graag op een rustig plekje in de natuur, langs een weg doe ik geen oog dicht.

De camping in Polanica Drój is een aanrader en ook in Legnica is een mooie camping, daar ben ik zelf nog niet geweest, maar van horen zeggen dus ;)

Veel secundaire wegen zijn goed te berijden in Polen, alleen onverhard moet je vermijden, daar zitten soms gaten in waar je hele wiel inpast.

Pieszyce

Re: verslagje van onze reis door Polen
06. Aug 2008 at 13:57


Hai Carine bedankt voor je verslag, zoals afgesproken staat je verslag nu in de juiste topic.  ;)

Even voor hen welke niet weten wat een lumgago is.

Een lumgago is een beknelde Ischias, naast dat het goed is de Doctor erbij te halen is het vooral goed niet stil te gaan zitten, maar te bewegen. Heb zelf meerdere malen per jaar last van dit verschijnsel, meestal ga ik maar een wandeling maken, de pijn wordt dan al snel minder. Des te minder men beweegt, des te pijnlijker wordt het. Dit advies is van mijn huisarts en bij mij werkt het perfect.  ;D

Mogelijk heeft hier iemand wat aan.   https://www.rugpijnweg.nl/

Pieszyce

Re: verslagje van onze reis door Polen
08. Aug 2008 at 11:21


carine
Beginnend Lid



Citaat van: Pieszyce link=1217910195/0#4 date=1218027442Hai Carine bedankt voor je verslag, zoals afgesproken staat je verslag nu in de juiste topic.  ;)

Even voor hen welke niet weten wat een lumgago is.

Een lumgago is een beknelde Ischias, naast dat het goed is de Doctor erbij te halen is het vooral goed niet stil te gaan zitten, maar te bewegen. Heb zelf meerdere malen per jaar last van dit verschijnsel, meestal ga ik maar een wandeling maken, de pijn wordt dan al snel minder. Des te minder men beweegt, des te pijnlijker wordt het. Dit advies is van mijn huisarts en bij mij werkt het perfect.  ;D

Mogelijk heeft hier iemand wat aan.  https://www.rugpijnweg.nl/


Heb ik ook gedaan , maar de pijn werd erger met de dag, ik kon niet stilstaan,of zitten , of liggen .
Ik was op om 3 uur 's nachts.
Maar ik heb een goede dokter gehad , het was een jonge vrouw, echt heel vriendelijk.
Bedankt om mijn reisverslag zo mooi op te stellen, en voor de info om een banner te maken.

Groeten