Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

8 Dagen Polen

Gestart door Pieszyce, 24 december 2022, 12:35

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

8 Dagen Polen
08. Aug 2008 at 19:21

laguna112*
Senior Lid



Dinsdag 29 Juli zijn wij om 22.00 uur weer in de auto gestapt om de familie van Beata te bezoeken.
Eerst naar haar broer en schoonzus in Gorzyce , dit ligt ongeveer 7 kilometer van Sandomiersz.
We kwamen Woensdagmiddag om ongeveer 12.00 uur aan op de plaats van bestemming.
Mijn zwager kwam al gelijk met de fles wodka aan maar naar een nachtje rijden wilde ik eerst maar eens een paar uurtjes slapen.
Tijdens mijn slaapuurtjes was mijn zwager zo vriendelijk om mijn auto te wassen  ;D ;D ;D.
Toen ik wakker was vroeg hij mij , heb je de voorruit van de auto stuk.
Ja zeg ik , er zit een kleine barst in.
Hij lachen , een kleine , ga maar eens kijken.
Ik had de auto in de zon staan en dat barstje was een schreur geworden over de gehele lengte.
Mijn zwager even gebeld en ik kon de volgende ochtend de auto naar een garage brengen voor een nieuwe voorruit , kosten maar 130 Euro en een goede service.
Verder nog wat kleine reparaties uit laten voeren zoals climat control na laten kijken en afvullen.
S'avonds werd de BBQ aangestoken.



Mijn zwager had zelf weer wat gemengd , citroensap , water , suiker en wat hun noemen spiritus maar ik hield het gewoon bij een biertje.
De buren waren er ook en wat vrienden en het werd een gezellige boel.




Zaterdags zijn wij naar Sandomiersz gegaan om een oud klooster te bekijken waar nonnen en paters vroeger leefde in kelders tot 12 meter onder de grond. ( wat wel lekker koel was want buiten was het 33 graden).





Stadspoort waar je via een trap naar boven kon.




Uitzicht vanaf boven op de stadspoort.



Ook vanaf boven op de stadspoort.




Tegenwoordig is dit het raadshuis maar vroeger was dit het onderkomen van de nonnen.
Hier zijn wij onder in de kelders en gangen geweest die tot 12 meter diepte onder het monument liggen.











Vaatje wino  ;D ;D ;D



Werkkamer ???





Dorpsplein Sandomiersz


Zondags zijn wij op weg gegaan naar de zus en zwager van Beata die in Brody wonen , ongeveer 8 kilometer van Starachowice.
De ouders van Beata en haar jongste zusje wonen tegenover haar zus maar haar moeder en zusje waren werken in Jawor en dus niet thuis.
Ook de kinderen van Beata wonen naast haar zus in Brody.
Het was lekker warm buiten , 30 graden en een mooie blauwe lucht met een enkel wit wolkje.



Achter de woning van haar zus ligt nog een kilometer of 2 land met een stukje bos wat ook van haar zus is waar je lekker kunt wandelen.



Het houten gebouw ( schuur) voorbij de doelpalen is de schuur van mijn zwager.



Stuk land waar je niet op mag bouwen en te droog is voor verbouwen van groente of aardappels.



Begin van het stuk bos.
We waren hier aan het wandelen en toen kwam er een mooi vrouwtjes hert ons voorbij lopen , alleen toen ik de camera wilde pakken nam ze een sprint en weg was ze.



Mooi uitzicht.


Dinsdag zijn we naar Jawor gereden om Beata haar moeder en zusje te bezoeken waar zij zure kersen aan het plukken waren.
10 uur per dag werken , 30 grosse per geplukte kilo verdienen ze.
De moeder van Beata plukt 150 kilo per dag , haar zusje 100 kilo per dag.





Aan het eind van de dag worden de kisten die geplukt zijn gewogen en het gewicht word genoteerd.
Van iedereen word het appart gewogen.


Woensdagavond de laatste zonsondergang in Brody van deze polenreis bekijken want Donderdag weer terug naar Nederland.
Lekker genieten van de rust en natuur.








Gr. Beata en Marc.