Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Op stap in de Poolse stad Warschau

Gestart door Pieszyce, 24 december 2022, 16:55

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Op stap in de Poolse stad Warschau
29. Feb 2012 at 08:59


Op stap in de Poolse stad Warschau

Een stedentrip door Polen voert me van Lodz naar Torun, en de hoofdstad Warschau. In elke stad op mijn route heeft het zware oorlogsverleden zijn sporen nagelaten. Dat heeft hun levenslust en creativiteit alvast niet getemperd, want de Poolse steden zijn in volle bloei. Warschau is daar geen uitzondering op.


De littekens van de oorlog
Als er één stad is in Europa waar de wreedheid van de oorlog nog voelbaar is, dan is het wel de hoofdstad van Polen. Je kunt Warschau ook wel als de stad van de moed benoemen. In 1944 vond namelijk een grootse opstand van het verzet plaats, die helaas niet succesvol was en vele mensenlevens geëist heeft. 18.000 opstandelingen en minimaal 150.000 burgers kwamen om, deels in massa-executies uitgevoerd door de nazi's.

Om nooit meer te vergeten
Nazi-Duitsland had in Warschau het grootste Joodse getto ingericht. Zoals in andere getto's waren ondervoeding, ziektes en deportaties naar de concentratiekampen er schering en inslag. Om nooit meer te vergeten wat gebeurd is en de slachtoffers voor altijd te herdenken, zul je op verschillende plaatsen herdenkingsmonumenten terugvinden. In het Warsaw Rising Museum leer je in woord, geluid en beeld alles over de moed van de Polen tijdens WO II. Frappant zijn de nagemaakte geheime tunnels en hoe moeilijk het is om je erdoor te bewegen.

Het Warschau van Chopin
Als virtuoos pianist wordt Chopin beschouwd als één van de grootmeesters van de romantische muziek. Hij spendeerde de eerste 20 jaren van zijn leven in de Poolse hoofdstad. Warschau is dus de perfecte plaats om deze bekende Pool in de kijker te zetten. In het vernieuwde Chopin Museum stap ik letterlijk binnen in de creatieve wereld van de bekende componist. Het interactief museum laat je de evolutie in zijn werk ontdekken en linkt het ook aan de historische en sociale context.

Overal is Chopin
Op verschillende plekken in de stad ontdek je moderne, zwarte banken. Als ik op een knop druk, weerklinkt er een stukje muziek van Chopin. Op de bank zelf vind ik meer uitleg over de componist. Daarnaast kun je ook iedere zondag terecht in het Lazienki Park voor een portie Chopin. Daar zet ik mij neer op één van de vele banken om samen met een honderdtal mensen te genieten van het gratis pianoconcerto. In Warschau is Chopin werkelijk overal.

Wetenschap voor jong en oud
Met een andere bekende Pool maakten we reeds kennis in Lodz. In Warschau werd het gloednieuwe wetenschapsmuseum naar hem genoemd. Het Copernicus Science Center is echt een wereld voor jong en oud. Aan de hand van allerlei proeven die je zelf mag uitvoeren, kom je alles te weten over de basis van fysica en chemie. Voor de volwassenen is er nog een deel apart ingericht, waarbij ik me zelf aan allerlei testen onderwerp en verrassende zaken bijleer over de biologie en psychologie van mijn lichaam.

Poolse bieren
Op de kaart van cafés en restaurants kun je meestal de Zywiecbieren terugvinden. Dit biermerk werd in 1994 overgenomen door Heineken, maar wist zijn eigenheid te behouden. De pils is zeker een goede dorstlesser. Een ander veel voorkomend Pools bier is Okocim. Hun Okocim Porter vind ik een echte aanrader, maar let op, het bier heeft 11 % alcoholpercentage en ze serveren het bier meestal niet in kleine glazen.

PRAKTISCHE INFO

Toerisme Polen
| www.polen.travel/nl-be

Bezienswaardigheden

Fryderyk Chopin Museum
| open van 12u tot 20u

Internet: www.chopin.museum

Copernicus Science Center | www.kopernik.org.pl

Warsaw Rising Museum | Grzybowska 79 | Warschau

Overnachten

Hyatt Regency Warsaw | Belwederska Avenue 23 | Warschau

E-mail: info at hyattwarsaw.pl | Internet:  https://e-turysta.pl/hotel-hyatt-regency-warszawa-150153.html

Lees meer over Polen: http://www.reisreporter.be/tag/polen

bron: Reisreporter.be, zita.be    29.02.2012