Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Jadwiga Staniszkis: Andrzej Duda markeert het proces van het vernietigen van de

Gestart door Pieszyce, 27 december 2022, 17:35

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Jadwiga Staniszkis: Andrzej Duda markeert het proces van het vernietigen van de staat
01. Aug 2018 at 00:02
   



Jadwiga Staniszkis: Andrzej Duda markeert het proces van het vernietigen van de staat

30 juli 2018

- Het Staat Tribunaal is onvermijdelijk. Ik ben verrast Andrzej Duda, omdat hij bezig is de staat te vernietigen en alleen aan zijn tweede termijn denkt - zei in "Faktach po faktach" prof. Jadwiga Staniszkis.

- Het zou allemaal heel triest zijn, omdat ik hem steunde. (...) Maar zoals ik al zei: Staats Tribunaal.  Het is gewoon ongelukkig. Demoralisatie, die gepaard gaat met de schending van de grondwet en handtekeningen onder hen van deze president, dit alles is onaanvaardbaar voor mij - benadrukte ze tijdens het interview.

Volgens prof. Staniszkis: "is de president ook vervelend voor "PiSowsce". - Hij kent zijn plek, maar het moedigt hem alleen aan om te doen wat we waarnemen – beoordeelde ze. - Kaczyński is een man die wanhopig is na de dood van zijn broer. Hoe een dergelijk destructief proces te stoppen? PiS zit vol angst. (...) Regeren met angst is terug stappen in de sfeer van het communisme, het is heel overbodig - schatte ze.

Volgens Staniszkis: "PiS tegelijkertijd spreekt slecht over communisten en gebruikt zelf bolsjewistische methoden". - Ze denken op de achtergrond, die maatschappij zal transformeren. Dit is absurd. Net zoals het noemen van de inscriptie "PZPR"  propaganderend het totalitaire systeem - vervolgde ze, verwijzend naar het incident dat plaatsvond in de nacht van 20/21 juli in Wąbrzeźno en Golub-Dobrzyń (woiwodschap Kujavië-Pommeren), toen op de ramen en voor het terrein van PiS parlementslid Krzysztof Czabański en senator Andrzej Mioduszewski, een 49-jarige vrouw de woorden "PZPR" en " Het is tijd voor het Laatste Oordeel " met een spray spoot.

- Ik denk, dat we ons niet eens realiseren hoe geïntimideerd mensen in kleinere steden zijn. Hoeveel in het professionele leven hangt daar van de partij af - zij benadrukte in de context van de aantijgingen van de 49-jarige dader. De vrouw hoorde de beschuldiging van de verspreiding van een totalitair regime aan, waarvoor ze tot twee jaar gevangenisstraf zou kunnen krijgen.

- De oppositie aan de andere kant, is onduidelijk, het moet verenigen - zei prof. Jawdwiga Staniszkis in " Faktach po faktach " - Nowoczesna, PO, Kukiz'15, die op twee fronten speelt - berekende ze. - Om "antipiS" te noemen, wisten mensen dat hun stem niet verloren zou gaan - vervolgde Staniszkis. - Noem het "antipiS", ze wisten van mensen dat hun stem niet verloren zou gaan, - ging Staniszkis verder. - De situatie van de oppositie, die me verrast, is zo slecht, met zulke radicale processen die plaatsvinden in het land - benadrukte ze. - Ze zouden preciezer moeten praten over wat er gebeurt en hoe we het verliezen.

Bron: TVN24, wiadomosci.onet.pl przez ks     Język po Polsku