Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Prof. Marcin Król: De generatie van morele analfabeten groeit. Long read

Gestart door Pieszyce, 3 januari 2023, 15:48

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Prof. Marcin Król: De generatie van morele analfabeten groeit. Goed maar Long read
30. Sep 2019 at 00:17


Opinie


Prof. Marcin Król: De generatie van morele analfabeten groeit.


23 september 2019

 Przemysław Szubartowicz: Minder dan drie weken voor de verkiezingen. Heb je iets nieuws geleerd over de Polen, over Polen, over de politiek?

Marcin Król: Allereerst heb ik geleerd dat morele ideeën en gebruiken in zeer korte tijd hun betekenis verliezen. Voor een politiek waarnemer is dit een zeer
waardevolle les. Wat wij van Solidariteit hebben geërfd, is op de een of andere manier verdwenen, maar pas vijf of zes jaar geleden zou ik willen stellen
dat de Polen niettemin gehecht zijn aan bepaalde ideeën, zoals bijvoorbeeld de individuele vrijheid. Omdat . . .

    het is niet verwonderlijk dat mensen graag verschillende financiële goederen willen ontvangen. Het is eerder
    verrassend om in verband te staan met de bereidheid om met uw hand naar hogere waarden te zwaaien.

Koppel je sociale transfers, d.w.z. 500+, enz. aan sluimerend geweten? Is dit iets ernstigers?

Dit is iets ernstigers. Er is een diepere verandering geweest, met name dat mensen het respect voor het denken hebben verloren.

Dus?

Ik zie het vanuit een landelijk perspectief, omdat ik al jaren in het landelijke woon. Jarenlang was het afstuderen aan de universiteit een gemeenschappelijke
 ambitie. Ouders hebben, met meer of minder moeite, veel gedaan om hun kinderen naar de universiteit te krijgen en het vervolgens af te maken. Dit hield
verband met een promotie, die bestond uit het verhuizen van het dorp naar de dichtstbijzijnde stad en vervolgens naar een grotere stad. Dat waren twee zeer
 belangrijke manieren van promotie. Ze zijn allebei gevallen op dat moment.

Waarom?

Aan de ene kant heeft het wonen in een tweekamerflat in Międzyrzec, bijvoorbeeld, geen zin als je voor hetzelfde geld een huis in mijn dorp kunt hebben.
Bovendien zien demografen de ontvolking van kleine steden: of mensen vluchten naar Warschau of andere grote steden, of naar het platteland. Aan de andere
 kant is de gemeenschappelijke ontmoediging om te studeren en het massaal afstuderen van de middelbare school een fundamentele verandering. Het getuigt
 niet alleen van het feit, dat

    Afstuderen uit Poolse studies geeft bijna niets, omdat het salaris van een bibliothecaris bijvoorbeeld
    microscopisch kleinschalig is, wat betekent dat het niet helpt in het leven en de financiële vooruitgang, dus is
    het beter om een beter betaald beroep te kiezen, waarvoor geen studie nodig is.

Dit alles heeft te maken met een fundamentele verslechtering, namelijk het verdwijnen van een bepaald soort mensen.

Gaat dit over generatievernieuwing?

Het gaat bijvoorbeeld over dat men vroeger las. In mijn generatie was het natuurlijk, maar vandaag de dag is het niet meer onder de jongeren. Ik ken privé het
geval van een jongeman die lange tijd geïmmobiliseerd is geweest en voor het eerst in tien jaar een boek heeft gelezen. Tien jaar lang heeft hij niets gelezen.
 Dit is geen uitzonderlijke situatie, want iedereen kent het leesonderzoek. Met andere woorden,

    De verandering bestaat uit het feit dat men geen boeken leest, geen kranten leest of nieuws bekijkt, wat niet
    zozeer een intellectuele degradatie betekent, want het is te veel van een woord, maar een ongelooflijke
    degradatie van de wereld van het onderwijs.

U zegt dat u deze degradatie al vijf of zes jaar heeft waargenomen. Is dit een van de redenen voor Kaczyński's overwinning en zijn politieke retoriek? Is dat de
reden waarom hij mensen verleidde?


Het ene heeft zeker veel gemeen met het andere, maar het is niet zo dat de autoriteiten van PiS er alleen maar uit zijn gekomen, of dat deze degradatie de reden
 is waarom Kaczyński aan de macht is gekomen. We hebben te maken met een bredere verandering van de sociale mentaliteit. Sommige dingen zijn niet langer
 aantrekkelijk, bijvoorbeeld in een lokale stad, een lokale bioscoop die gesloten werd omdat niemand erheen ging. Een bioscoop, een café en een wandeling is een
 ideaal van 40 jaar geleden, maar bestaat vandaag de dag niet meer. De culturele en morele kloof tussen de jongeren van Warschau, die in het Powiśle-district
wonen en de prachtige cafés, boekhandels, etc., en jongeren van dezelfde leeftijd uit de provincie is verschrikkelijk.

Twee stammen?

Dat weer niet. Het zijn geen twee stammen. Ze worden niet gescheiden door een economische kloof, maar door een culturele kloof. Deze mensen werken hard,
verdienen vrij goed en hebben absoluut geen enkele interesse, en hebben tegelijkertijd . . .

    zijn niet in staat om intellectuele inspanningen te leveren, wat resulteert in een absoluut gebrek aan kritiek in
    de bredere zin van het woord.

Als ze iets bekritiseren, zijn het lokale gebeurtenissen de burgemeester, bijvoorbeeld, die een weg niet heeft aangelegd.

Betekent het soort verandering waar u het over hebt, de mentale verandering, dat zaken als vrijheid, de rechtsstaat en de grondwet er niet toe doen?

Nee, ze zijn volledig abstract. Dit gaat de verbeelding van een zeer groot deel van de mensen te boven, dergelijke onderwerpen zijn interessant voor individuen.
De generatie analfabeten groeit, niet alleen intellectueel, maar ook sociaal en moreel. Ik weet niet zeker of PiS het veroorzaakt heeft, want het is niet alleen
een Pools fenomeen.

Er zijn overheidsschandalen in Polen, en er zijn er al veel van, en ze zijn echt gênant en ze maken geen bijzondere indruk op de kiezers van PiS, omdat deze
formatie een zeer grote maatschappelijke steun in stand houdt. Waarom gebeurt dit?


Omdat PiS niet zozeer in de goede economische situatie was als wel in de mentale situatie van de Polen. Twintig jaar geleden, toen onderwijs, kennis, lezen, etc.
een gemeenschappelijke ambitie waren, zou zij zo'n kans niet hebben gehad. Op dit moment is zij op het eerste gezicht een verwaarloosde generatie die geen
ambities heeft. Zij kan zich niet eens voorstellen hoe men ambities kan hebben. Natuurlijk

    PiS verdiept en exploiteert het.

Zij had een beetje geluk.

Wat u zegt, kan worden beantwoord met een antwoord van iemand die zich identificeert met links en die de laatste tijd overgevoelig is geweest voor kritiek op
de mensen, dat u hier de zogenaamde eenvoudige man veracht en beledigt.


Ik veracht een eenvoudige man niet, ik ken er veel van. Ik denk alleen dat ze veranderd zijn. Ze zijn gestopt met het streven naar iets anders dan financiële
 status. Zelfs hun kinderen gaan niet verder, wat verrassend is. Er is een Amerikaans gezegde dat zich slecht vertaalt in het Pools, streven naar uitmuntendheid,
streven naar perfectie. Dit is de taak van elke Amerikaan. Dat is ook het verschil tussen de stedelijke intelligentie die het heeft en degenen die hun ambities
hebben opgegeven.

Is dat niet een slecht cijfer?

Ik zeg het niet in plus of min. Dit zijn andere mensen zomaar.

Kan het veranderen?

Ik zie op dit moment geen redelijke kans op verandering. Het is onmogelijk om de mentaliteit van een groot deel van de Polen - ik schat dat dit de helft is -
op deze manier te veranderen. Hetzelfde gebeurde in veel landen.

Verveeld met vrijheid? De westerse wereld verveelde zich met zichzelf?

Ja, dat is een geweldig excuus en ik zeg vaak, dat...

    de democratie is vreselijk saai geworden.

Wil een man geïnteresseerd zijn in politiek, dan moet hij een rol voor zichzelf zien. Zelfs een minimale. Alleen naar een stemming gaan trekt hem niet aan,
wat volkomen begrijpelijk is. Overigens heeft verveling een kolossale rol gespeeld in de geschiedenis. Naar mijn mening was verveling een van de oorzaken
 van de Eerste Wereldoorlog.

Wat vult de leegte van deze hedendaagse verveling?

Barbaren. Maar een nieuw fenomeen groeit. Van tijd tot tijd kwamen beschavingen onder druk te staan van barbaren die van buitenaf kwamen. Het is nu
anders. Deze barbaren zijn onder ons - onder ons - en ze vernietigen ons van binnenuit. Het vernietigingsproces is al begonnen en zal zich uitbreiden. Het is
 bijvoorbeeld absoluut uitgesloten dat we de bredere milieukwesties op ons platteland of in onze kleine stad kunnen begrijpen, omdat ze het gevoel hebben
dat dit probleem hen helemaal niet aangaat. Kortom,

    Voor onze ogen sterft de wereld van de Europese beschaving als gevolg van een interne invasie
    van barbaren.

U zegt, dat ze van ons zijn. Waardoor konden ze aanvallen?

Verveling, zoals we al hebben gezegd, de val van de autoriteiten, het aantal van alles en tot slot - en ik beschouw dit als de belangrijkste oorzaak -
de verderfelijke en dramatische voor Europa utilitaire doctrine, dat wil zeggen de overtuiging dat het hoofddoel van het leven is om bepaalde
genoegens te bevredigen. Er is praktisch geen weg terug van dit alles.

U schetst een visie op de gedemoraliseerde wereld van nihilisme, cynisme en een nieuwe decadentie.

Ja, en deze mensen zijn zich daar helemaal niet van bewust. Waar kan je het over hebben met een jonge buurman van in de dertig, die zeker een slimme
man is? Over auto's of mobiele telefoons, of over de bouw van een huis, bijvoorbeeld. Hij is niet geïnteresseerd in iets anders, hij zal niet betrokken raken
bij het gesprek. Voor mij is het schrijnend, want ik zie hoe soms zelfs domme traditionele Poolse activisten, zoals Sienkiewicz, vroeger een rol speelden, en
 nu geen enkele, nul. Een bepaald soort traditie is doorbroken. Dit is natuurlijk een gevolg van het communisme, vervolgens van de komst van het liberalisme
met zijn neoliberale aanbiedingen, maar in werkelijkheid is dit een gevolg van het communisme.

    de belangrijkste rol werd gespeeld door wat het Westen onherroepelijk verwoestte, namelijk het utilitarisme.
    Mensen geven de voorkeur aan plezier boven democratie, vrijheid, broederschap, solidariteit en dergelijke.

Hoe zit het met degenen die er niet aan zijn gezwicht en voor wie waarden nog enige betekenis hebben?

Ze zijn niet in een totale minderheid en zullen dat waarschijnlijk ook nooit zijn. Vandaag de dag kunnen we niet eens zeggen dat de partij voor Wet en
Rechtvaardigheid zeker zal winnen of in staat zal zijn om te regeren. Maar dat is niet het punt. Het punt is dat niemand ons sowieso zal respecteren. We kunnen
elkaar alleen maar respecteren. Dit kan niet op een eenvoudige manier worden veranderd. Dit kan alleen worden veranderd door culturele en politieke
 veranderingen, die revolutionair van aard moeten zijn. De mensen moeten het gevoel hebben dat politiek iets heel aantrekkelijk is. Zonder passie, zonder
 warmte, zal het zijn zoals het nu is.

Waarom geen evolutie?

Ik geloof niet in evolutionaire verandering. Zij zullen in dit geval niet helpen. Onderwijs? Een pond klauwen is zelfs het beste waard. Op deze manier veranderen
 de samenlevingen niet.

    De mentaliteit kan alleen op een revolutionaire manier veranderen.

Zo nu en dan verschijnen er mensen die het gevoel hebben dat ze de gang van zaken willen beïnvloeden en dan moeten ze een fundamentele verandering
 teweegbrengen, d.w.z. de oude orde omverwerpen. Het kan niet anders. Het enige dat je nodig hebt is een vonk. En...

    PiS wil gewoon dat we eten, drinken, thuis zitten en niet storen.

Eén ding is zeker: zo'n revolutie zal zeker gebeuren, maar we weten niet wanneer. Het moet een fenomeen zijn van een nieuwe
- deze keer succesvolle - lente van Naties tegen de interne barbaren, of een beetje tegen zichzelf, tegen wat er in ons van de barbaren leeft.

Tot slot, welke keuze maken we op 13 oktober?

Tussen een passieve heilige vrede en een gevoel van betrokkenheid bij het openbare leven. Tussen de status quo en hoop. Tussen verveling en risico.

Bron:  wiadomo.co przez  Przemysław Szubartowicz      jézyk po Polsku