Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Barbara Nowacka: De politie onderdrukt mensen omdat de heersers besloten

Gestart door Pieszyce, 5 januari 2023, 04:51

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Barbara Nowacka: De politie onderdrukt mensen omdat de heersers besloten
01. Feb 2021 at 12:12



Barbara Nowacka: De politie onderdrukt mensen omdat de heersers besloten
dat het hen zou ontmoedigen om te protesteren


30 januari 2021 

- De uitspraak van het Grondwettelijk Tribunaal zal een politieke dimensie op lange termijn hebben. Kaczynski zal een goed verhaal hebben voor fundamentalisten
 en religieuze fanatici, hoe hij met hen afrekende. En hij denkt dat in drie jaar de Poolse vrouwen zullen vergeten. Maar ze zullen hem nooit vergeten," zegt KO
 parlementslid Barbara Nowacka.

Maciej Sandecki. Was u bij de protesten in Warschau? Heb je gezien wat daar donderdag en vrijdag is gebeurd?

Barbara Nowacka: Ik was er niet, ik ben in Pomorskie. Op vrijdag woonde ik het protest in Gdynia bij, maar natuurlijk hoorde ik wat er in Warschau gebeurde.
Het is heel erg om de beelden te zien van de politie die de demonstranten lastig valt. Want er is geen andere manier om het te noemen dan het aanhoudend
lastigvallen van mensen om hen te doen ophouden met protesteren. Het is het opsluiten van mensen in cordons zodat ze bevriezen, het legitimeren en vasthouden
van mensen zonder enige reden, het brengen van demonstranten naar een politiebureau op 100 kilometer afstand van waar ze wonen en ze vrijlaten om drie uur
's nachts. Wat moet zo iemand doen die om 3 uur 's nachts in een vreemde stad wordt vrijgelaten? Wat moet zo'n man doen, vrijgelaten om 3 uur 's nachts in een
vreemde stad? De politie kreeg de opdracht de samenleving met dergelijke acties te onderdrukken, omdat de machthebbers besloten dat zij op die manier de
mensen zouden ontmoedigen om te protesteren. Zij geloven dat dit de juiste manier is om in een democratische rechtsstaat te werk te gaan.

Waarom denkt u dat PiS het abortusvonnis nu publiceert, drie maanden nadat het werd uitgevaardigd?

- Waarschijnlijk dachten zij op die manier de aandacht af te leiden van de problemen met de voorbereiding van het vaccinatiesysteem, de problemen van de
ondernemers, enz. Zij lossen de problemen niet op, maar creëren slechts een sociaal conflict, in de hoop dat de maatschappelijke aandacht zich voor honderd
procent op dit probleem zal richten. Blijkbaar begrijpen zij niet dat men zowel voor de rechten van de vrouw als voor de werkgelegenheid kan protesteren.
Dit is een cynisch spel, want de motiveringen voor het arrest van het Hof waren al in december klaar, zij wachtten gewoon op een goed moment.

Dit is de manier van regeren van PiS - door opeenvolgende conflicten uit te lokken, het ene na het andere, maar niet om enig probleem op te lossen.
Het vaccinatiesysteem zal er immers niet beter van worden, evenmin als het lot van ondernemers, maar alleen Poolse vrouwen en gezinnen zullen te lijden
 hebben onder het dictaat van de nieuwe wet, die niet alleen abortus wegens dodelijke afwijkingen verbiedt, maar ook een bron van andere problemen zal zijn.
Dokters zullen nu bang zijn om vrouwen door te verwijzen voor prenatale tests, ze zullen deze tests weigeren. Een terugkeer naar de Middeleeuwen is
 voor ons voorbereid.


Had u gehoopt dat dit vonnis helemaal niet zou worden gepubliceerd, dat PiS zou terugkrabbelen onder invloed van de herfstprotesten?

- Toen het vonnis was geveld, moest het worden gepubliceerd. Wij hebben de bekendmaking van de uitspraak van het Grondwettelijk Tribunaal in 2016 niet
 geëist om er nu op te rekenen dat die niet wordt gepubliceerd. PiS heeft dit vonnis teweeggebracht en moet nu de gevolgen onder ogen zien. Anderzijds verbaast
het mij dat de rechtvaardiging van het oordeel zo radicaal is gegaan, men heeft gekozen voor de meest fundamentalistische versie van de rechtvaardiging.

Is het sociaal zinvol? Dat is niet zo. Het heeft alleen een politieke dimensie op lange termijn. Kaczynski zal een goed verhaal hebben voor fundamentalisten en religieuze
 fanatici, hoe hij met hen afrekende. En hij denkt dat in drie jaar Poolse vrouwen zullen vergeten, maar ze zullen hem nooit vergeten. Elk meisje dat nu zwanger wil
worden, zal zich driemaal bedenken of zij in Polen zal bevallen zonder goede toegang tot prenatale geneeskunde.

Marta Lempart kondigt nu de vervolging aan van artsen die zich aan dit vonnis zullen houden, zij rekent op medische ongehoorzaamheid. Jij ook?

- Er zijn veel fatsoenlijke en moedige artsen in Polen en de burgercoalitie kan verklaren dat wij hen zullen proberen te helpen wanneer zij in moeilijkheden verkeren.
Maar laten we onszelf niet voor de gek houden. In Polen weigeren sommige artsen al geruime tijd abortussen, mede om de tot nu toe bestaande redenen. Als we naar
de statistieken kijken, zien we bijvoorbeeld dat er vorig jaar in Podkarpacie geen enkele abortus heeft plaatsgevonden. En toch is het niet zo dat er geen foetussen
met ernstige schade waren, alleen weigeren artsen daar nu al abortus, zich beroepend op de zogenaamde gewetensclausule. We leven in een land waar gynaecologen
tot slaaf gemaakt zijn. Slechts in een paar centra in Polen worden abortussen uitgevoerd in overeenstemming met de wet. Het effect van deze veranderingen zal zijn
 dat de abortusondergrondse zal groeien, en dat is niet goed, want het is niet veilig voor vrouwen.

Verschillende landen, waaronder Zweden, hebben gratis abortus aangeboden aan Poolse vrouwen.

- In andere landen bestaan er al lang netwerken die vrouwen uit Polen helpen. Er zijn Poolse organisaties die helpen - Abortus zonder grenzen, het Abortus Dream Team,
 en er wordt ook juridische bijstand verleend door de Federatie voor vrouwen en gezinsplanning. Er zijn dus sterke niet-gouvernementele organisaties en wij kunnen, van
 onze politieke kant, deze organisaties en elk project dat leidt tot minder lijden voor vrouwen, steunen. De waarheid is echter dat geen enkel project inzake de liberalisering
 of de decriminalisering van abortus het in dit Parlement zal halen. We hebben dit al geoefend in het vorige semester. Ik heb twee keer een motie ingediend om de
abortuswet te liberaliseren. In PiS is er geen wil om de wet in die richting te veranderen; integendeel, zij hebben de schroef in de richting van religieus fanatisme alleen
 maar aangedraaid.

De oppositie heeft ook een probleem. Alleen de linkse partij is duidelijk dat de wet moet worden geliberaliseerd, terwijl KO geen
duidelijk standpunt heeft, evenmin als Hołownia of de PSL, die het nog steeds hebben over een terugkeer naar het zogenaamde
compromis. Is er een kans dat deze verandering zal plaatsvinden in de volgende Sejm?


- De verandering is noodzakelijk omdat zij reeds heeft plaatsgevonden in de samenleving. Ik zit in de pro-choice beweging sinds het begin van de jaren 90 en toen, of zelfs
10 jaar geleden, lag de steun voor liberalisering van de abortuswet op het niveau van 12 procent. Nu bereikt de steun voor liberalisering 60 procent in de samenleving, onder
andere omdat de gevoerde campagnes tijdens handtekeningeninzamelingen, manifestaties mensen bewust hebben gemaakt van het rechtssysteem waarin we leven.
Toen ik in 2016 voor het eerst handtekeningen verzamelde voor het project "Red de vrouwen", waren heel veel mensen ervan overtuigd dat abortus legaal was in Polen,
hoewel er een verbod was met drie uitzonderingen. Nu is er een verbod met twee uitzonderingen, en volgens deze uitspraak van het pseudo-Tribunaal zou het eigenlijk van
kracht moeten zijn in één, de bedreiging van het leven van de moeder. Ik sluit niet uit dat PiS nu ook abortus als gevolg van verkrachting zal willen verbieden. Het standpunt
van de burger coalitie is echter duidelijk: er is geen compromis mogelijk en er is geen weg terug.

En Grzegorz Schetyna is het daar ook mee eens? Omdat hij onlangs sprak over een compromis, en dat zelfs in de grondwet zou opnemen.

- Maar dat zei hij in 2016. Sindsdien is er veel veranderd. Misschien vind je in de PO een paar parlementsleden die een andere mening hebben, maar ons standpunt als Burger
Coalitie is duidelijk. Initiatief Polen en de Groenen verzamelden handtekeningen voor het project "Laten we vrouwen redden". Borys Budka zei twee dagen geleden dat er
geen terugkeer is naar het compromis. We moeten een wet opstellen die absolute veiligheid voor vrouwen garandeert.

We leven in een land waar geen seksuele voorlichting is, alleen religieuze indoctrinatie, anticonceptie wordt steeds moeilijker toegankelijk, vooral in kleinere steden, er is geen
 IVF-programma, de 'morning after'-pil is op recept verkrijgbaar, wat absurd is, en nu is abortus verboden die verder alleen functioneert in de fundamentalistische Arabische
landen.

Dit alles werd beschreven en geregeld door uw project "Laten we vrouwen redden". Heeft u een kans om terug te komen in de volgende periode
 van de Sejm?


- Ik hoop van wel. Het project "Red de vrouwen" regelde ook de kwestie van de gewetensclausule, die ik eerder noemde. Deze kwestie is tot dusverre niet gereguleerd, en
de medische gemeenschap zwijgt over dit onderwerp, ondanks het feit dat tien jaar geleden een oordeel van het Constitutionele Tribunaal werd uitgevaardigd dat deze kwestie
moet worden gereguleerd. Het 2016 "Red de vrouwen" -project was erg goed. Ik begrijp dat de conservatieve groepen van Szymon Hołownia of de PSL misschien een probleem
 hebben met het duidelijk bepleiten van liberalisering, maar ik denk dat de samenleving hen een duidelijk signaal zal geven dat de tijden zijn veranderd en dat er geen terugkeer
 is naar wat was. Er is behoefte aan een eerlijkere wereld waarin vrouwen zich veilig voelen.

Bron: trojmiasto.wyborcza.pl przez Maciej Sandecki     język po Polsku

Pieszyce

Re: Barbara Nowacka: De politie onderdrukt mensen omdat de heersers besloten
01. Feb 2021 at 12:13
   


Barbara Nowacka, is de dochter van de op 10 april 2010 Smoleńsk overleden Izabela Jaruga-Nowacka [SLD]
beiden gerespecteerde vrouwen die strijden/streden voor de rechten van de vrouwen. Ik hoop dat Barbara nog
lang in Sejm blijft, het zal namelijk een opwaardering betekenen voor dat, wat daar plaatsvindt.
In het artikel heeft ze dan ook volledig gelijk. Hoe dan ook, onze stem zal ze altijd hebben.