Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

 

Barbara Nowacka: we zullen PiS ter verantwoording roepen voor Smoleńsk

Gestart door Pieszyce, 5 januari 2023, 05:12

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Barbara Nowacka: we zullen PiS ter verantwoording roepen voor Smoleńsk
22. Apr 2021 at 13:31



Barbara Nowacka: we zullen PiS ter verantwoording roepen voor Smoleńsk

10  april 2021

- Een van de afgevaardigden van Wet en Justitie vertelde mij een paar jaar geleden dat Antoni Macierewicz verklaarde dat Smoleńsk een geweldige voedingsbodem was
 en dat Kaczyński ermee instemde om zich erin te verdiepen. De Wet en Rechtvaardigheid partij het wrak niet wil, want als ze het zouden krijgen, zouden ze niet meer
kunnen zeggen dat ze er iets mee gaan doen, dat ze ergens op uit zijn - zegt in een interview met "Gazeta Wyborcza" Barbara Nowacka, dochter van de tragisch overleden
 Izabela Jaruga-Nowacka.

  • De Smolensk catastrofe vond precies 11 jaar geleden plaats. Vandaag worden in het hele land
    herdenkingsvieringen gehouden
  • Onder de tragisch overledenen was Izabela Jaruga-Nowacka, voormalig vice-premier, minister
    van Sociaal Beleid, voorzitter van de Arbeidersunie
  • Maar ik heb het wrak ook niet nodig. We kregen ooit van de Sejm een halve kilo Smoleńskse
    aarde in een stenen urn. Waar heb ik het voor nodig? - vraagt haar dochter Barbara Nowacka
    vandaag
  • Het parlementslid onthulde ook wat haar moeder placht te zeggen, wat belangrijker werd na de
    ramp in Smoleńsk. - Ze wilde witte bloemen op de begrafenis en gecremeerd worden. We gingen
    elke week naar de begraafplaats, we spraken over zulke dingen – zegt ze
  • Barbara Nowacka geeft toe dat wanneer de Wet en Rechtvaardigheid partij uit de macht is gezet,
    de tijd zal komen om af te rekenen met Smoleńsk. - Er zal een audit komen van wat PiS heeft
    gedaan in de Smoleńsk zaak.
  • Meer vergelijkbare informatie kunt u vinden op de homepage van Onet.pl

De Smoleńsk catastrofe vond precies 11 jaar geleden plaats. Vandaag worden overal in het land jubileumvieringen gehouden. Kransleggingen, een mis en toespraken van
politici zijn gepland.

De voormalige vice-premier Izabela Jaruga-Nowacka, die op 10 april 2010 op tragische wijze is overleden, wordt in een gesprek met Donata Subbotko herdacht door haar
 dochter, coalitieparlementariër Barbara Nowacka, die onthult dat een van de parlementsleden van Wet en Rechtvaardigheid haar enkele jaren geleden heeft verteld dat
Antoni heeft gezegd dat Smoleńsk een geweldige voedingsbodem was en dat Kaczyński ermee heeft ingestemd om er in te stappen.

- Ik zal niet zeggen wie, want deze persoon functioneert nog steeds in de Wet en Rechtvaardigheid partij - het is niet Paweł Kowal, die niet met Jarosław praat omdat
Jarosław hem als slecht beschouwt," zegt zij.

Gevraagd naar het laatste gesprek tussen Lech Kaczyński en zijn broer Jarosław, geeft het parlementslid toe dat zij daarover heeft gesproken met Maciej Lasek, die aan
 het hoofd stond van de parlementaire commissie die de oorzaken van de catastrofe moest verklaren.

Hij zei, dat het gesprek tussen de broers er was, maar het tijdsverloop geeft aan dat het niet van invloed was op de beslissing om te landen. Het vond plaats terwijl
Generaal Blasik in de cockpit zat. Dan verlaat Błasik de cockpit, het gesprek is afgelopen, en hij keert niet meer terug. Blijkbaar heeft Lasek het er vaak over gehad,
maar wij leven op wat Antoni zal zeggen en niet op wat belangrijk is," legt Nowacka uit.

Smoleńsk catastrofe. Nowacka: Ik heb het wrak niet nodig

Op de vraag of zij ooit in Smoleńsk is geweest, antwoordt zij kort dat zij dat nooit heeft gewild.

- Mijn moeder is hier, niet daar. Maar ik dacht eraan om met mijn vader te gaan, met mijn Maciej, misschien met mijn kinderen", legt ze uit.

Volgens haar wil de Wet en Rechtvaardigheid partij het wrak niet, want "als zij het zouden krijgen, zouden zij niet meer kunnen zeggen dat zij er iets mee gaan doen,
dat zij ergens naar streven".

- Maar ik heb het wrak ook niet nodig. We kregen ooit een halve kilo Smoleńskse grond in een stenen urn van de Sejm. Waar heb ik het voor nodig? Ik hecht geen
belang aan symbolen, ik heb zelfs geen foto's aan mijn muren. Wat moet ik doen met het besef dat we een wrak hebben? - vraagt Nowacka.

De dochter van Jaruga-Nowacka vestigt ook de aandacht op het rapport van Macierewicz, dat de werkelijke oorzaken van de catastrofe zou moeten onthullen.

- Het officiële rapport dat Macierewicz vorig jaar had moeten publiceren - is niet gepubliceerd, zogenaamd omdat er een pandemie is. Dit is tijd kopen, want er was
toen geen sfeer, en daar rekenen ze nu wel op. Zij hebben geen moeite met de pandemie als het gaat om de publicatie van andere zaken, zoals de arresten van Julia
Przyłębska. Immers, zelfs Malgorzata Wassermann wil de daden van Macierewicz controleren - wijst zij erop.

- Ik denk dat iedereen die zijn doden heeft begraven, weet dat dit geen complete lichamen zijn. Trouwens, ze zaten dicht bij elkaar; ze moeten bijgezet zijn. Zeker,
er waren ook onvermijdelijke moeilijkheden met het herkennen van de lichamen. Mijn moeder werd herkend door Ewa Kopacz," bekent Nowacka in een lang gesprek
met Wyborcza.

Smoleńsk catastrofe. Barbara Nowacka: we zullen PiS verantwoordelijk houden voor Smolensk

In het volgende deel van het interview in "GW" zegt Barbara Nowacka dat haar moeder nooit opgaf en dat is de reden waarom zij ook niet opgeeft.

- Ik heb het van haar. Ik heb geen kracht om Krzyżne te beklimmen, maar het moet gebeuren. Ik faal 15 keer, maar het heeft geen zin om halverwege terug te keren
als we ergens om geven. Alleen zij was meer verzoenend, ik ben scherper. Ze was gewoon een warmer mens dan ik", geeft Barbara Nowacka toe.

Het parlementslid onthulde ook wat haar moeder placht te zeggen, wat belangrijker werd na de ramp in Smoleńsk. - Ze wilde witte bloemen op de begrafenis en
gecremeerd worden. We gingen elke week naar de begraafplaats en spraken over zulke dingen. - zegt ze.

Zoals Barbara Nowacka zegt, kon zij zich na de ramp in Smoleńsk niet toestaan te wanhopen.

- Ik moest eerst voor de geboorte zorgen. Ik kon me niet veroorloven te wanhopen om geen weeën op te wekken. Ik ben bevallen van Zośka, Izabela's tweede naam,
op Moederdag. Het was symbolisch, want ik had geen moeder meer en hier was mijn dochter," zegt ze.

Nowacka geeft in het interview toe dat zij het Donald Tusk en de PO aanvankelijk kwalijk nam dat zij "het onderwerp losliet, dat zij de gekken kweekte. - Ze gaven hen
 de ruimte. Van de kant van PiS en Macierewicz was er een grote wil om dieper te graven. En er waren vragen over weduwen, hun emoties, het niet kunnen verwerken
van deze tragedie - het moest meteen uitgelegd worden – zegt ze.

- Iedereen citeert nog steeds gekke dingen van Macierewicz, en wat Lasek zegt [Maciej Lasek, een voormalig lid en voorzitter van de Commissie voor Onderzoek van
Luchtvaartongevallen van de Staatsluchtvaart, opgericht om de crash van Tu-154 te onderzoeken - red.] - dat is de waarheid - nauwelijks bekend wordt gemaakt.
Antoni spint theorieën en wij worden verondersteld er naar te verwijzen. Ik wil dat niet, want het is onzin," voegt Nowacka eraan toe, die openlijk toegeeft dat zij
"walgt van Wet en Rechtvaardigheid om wat zij hebben gedaan en nog steeds doen.

- Ze hebben zich een ramp toegeëigend. Ze bouwden zichzelf op aan ons ongeluk. Ze waardeerden de dood. PiS-doden werden belangrijk en de rest werd veel minder
 waard," verklaart zij.

In het laatste deel van het gesprek kwamen we terug op de huidige politiek. Barbara Nowacka geeft toe dat wanneer Wet en Rechtvaardigheid uit de macht is gezet,
de tijd zal komen om de rekening van Smoleńsk te vereffenen. - Er zal controle zijn over wat PiS deed in de Smoleńsk zaak. Elke leugen. Iedereen die meedeed aan
deze procedure van liegen. Uitgaven die werden gedaan. En of ze bij het creëren van bepaalde informatie niet werden geholpen door externe krachten, bijvoorbeeld
door Rusland", vertelt Nowacka aan "GW".

Bron: "Gazeta Wyborcza"


**
De Smoleńsk catastrofe is zonder twijfel een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van Polen. We praten er vaak over. We voelen de gevolgen van
deze tragedie op vele manieren. Het zijn zesennegentig menselijke verhalen die - hoewel ze op verschillende tijdstippen begonnen en vervolgens zeer verschillende
wegen volgden - eens en voor altijd op één plaats samenkwamen. Buitengewone mensen stierven in Smoleńsk, en hun nagedachtenis moet voortleven. In de afgelopen
 jaren hebben wij verschillende speciale plaatsen gecreëerd waar wij hun eer bewijzen:

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez (sp)   jęzk po Polsku